Verliefd – Hélène Delforge & Quentin Gréban

Verliefd
Illustrator: Quentin Gréban

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Verliefd van Hélène Delforge en Quentin Gréban.

Verliefd is een ode aan de liefde. De poëtische teksten van Hélène Delforge worden aangevuld met prenten van Quentin Gréban en vertellen over alle soorten liefde: tussen ouders en kinderen, tussen partners, tussen vrienden… Maar dat niet alleen. Het behandelt ook de schaduwzijde van de liefde: de pijn die overblijft als de liefde op is…

Liefde is zo universeel dat het in alle culturen gekend is, over de hele planeet. Hélène Delforge weet in prachtige woorden zo goed samen te vatten wat liefde is en hoe verschillend liefde toch kan zijn. Zo behandelt ze verschillende soorten liefde en weet ze voor elk van deze soorten een enorm rake, poëtische tekst neer te schrijven. De pure boodschappen uit deze tekst zijn zo herkenbaar, waardoor de gevoelens van de bladzijden af lijken te spatten. Maar niet alleen de liefde krijgt een plekje in dit bijzondere boek. Ook de keerzijde, liefdesverdriet of de pijn die overblijft na een fantastische liefde, wordt belicht. De teksten rond dit thema zijn zo kwetsbaar en breekbaar dat ze tranen doen opwellen en de lezer raken in zijn ziel.

Het tekentalent van Gréban zorgt ervoor dat de diepe teksten visueel worden voorgesteld. Dankzij het uitgebreide kleurenpalet weet de illustrator steeds het juiste gevoel naar voren te brengen en elke keer een unieke tekening te maken voor elk gedicht. Het is mooi om te zien hoe een ontastbaar begrip zoals liefde toch zo sterk gevisualiseerd wordt en kan gevangen worden in woorden, ondanks dat het soms niet te vatten is. Dat bewijst dat dit duo beschikt over een enorm groot talent.

Hoewel Delforge zorgt voor poëtische teksten, zijn ze niet allemaal enorm diepgaand maar heb je absoluut geen algemene voeling met gedichten nodig om te genieten van de prachtige dingen die ze neerpent in dit boek. De boodschap is soms diep, maar altijd zo verwoord dat elke lezer het begrijpt omdat het inspeelt op je gevoel. De universele kant van de liefde komt zo terug in zowel tekst als beeld.

Verliefd is een boek zoals je niet al te vaak ziet: betoverend mooi vanaf de allereerste letter, prachtig aangevuld met tekeningen die zo veel en toch zo weinig weten te vertellen en, net zoals de liefde zelf, geschikt voor alle leeftijden.