Wat hij mij zei – Anja Feliers

Caro haar leven staat volledig op zijn kop als haar echtgenoot onder een trein belandt en sterft. Op hetzelfde moment verdwijnt haar oudste dochter Loïs en blijft Caro alleen achter met hun andere dochter Nouk. Caro krijgt de tijd niet het verlies van haar man Cas te verwerken want ze gaat als een gek op zoek naar Loïs. Maar de onmacht en het verdriet zijn groot en vechten zich tegen haar wil in een weg naar buiten. Dit bezorgt haar een bijzondere kracht die haar in staat stelt te communiceren met haar overleden man over de grenzen van de dood heen. Cas lijkt haar aanwijzingen te sturen die haar steeds een stapje dichter bij Loïs brengen. Maar kan ze op tijd bij haar zijn om haar leven te redden?

Anja Feliers is de auteur van de boeken rond psychologe Kathleen Verlinden. Daar verscheen eind vorig jaar het nieuwste deel van, Gebroken glas. Wat hij mij zei is het eerste boek in een nieuwe reeks, namelijk rond medium Caro Westerhof. In mei verschijnt het tweede boek met Caro in de hoofdrol. Alle titels van Anja Feliers kan je los van elkaar lezen, maar het is natuurlijk nog leuker om de persoonlijke verhaallijnen over de verhalen heen te kunnen volgen.

Ik ben al jaren een fan van Anja Feliers. Haar thrillers zijn altijd enorm spannend en drijven me altijd naar het puntje van mijn stoel. Ook Wat hij mij zei is een schot in de roos. Het communiceren over de dood heen is een interessant gegeven en wordt zo uitgewerkt dat het heel erg geloofwaardig overkomt, ook voor mensen die er niet voor openstaan of er minder geloof aan hechten. Ikzelf ben nogal een angsthaas en ik heb het boek een aantal keer moeten wegleggen toen ik ’s nachts in mijn bed aan het lezen was…

De vlotte schrijfstijl van Feliers die ook terug te vinden is in haar ander werk, komt ook hier sterk naar voren en zorgt ervoor dat je door het boek heen vliegt. Het enige, kleine minpuntje aan dit boek is dat het familiegeheim dat bloot komt te liggen voor mij als lezer nogal voorspelbaar was en daardoor geen verrassing meer vormde. Gelukkig doet dat niets af aan de spanning van het verhaal aangezien je dat sowieso al vrij vroeg in het verhaal te weten komt. De andere gebeurtenissen en ontwikkelingen zijn, zoals het in een goede thriller hoort, niet voorspelbaar en geven het verhaal enkele lugubere wendingen.

Zoals we gewoon zijn van Anja Feliers is ook dit nieuwste boek een schot in de roos. Caro is een fantastisch hoofdpersonage waar de lezer zich al snel aan hecht. Haar gevoelens komen sterk binnen door de tragische gebeurtenissen die de auteur goed weet neer te zetten. Je sluit Caro meteen in je hart en je hoeft haar gelukkig nog niet los te laten, want er volgt snel een nieuw boek met haar in de hoofdrol!