Verdwaald – Wiljan van den Akker

De verhalenbundel Verdwaald van Wiljan van den Akker is een veelzijdig boekje. De auteur schrikt er niet voor terug een situatie met twee tegenover elkaar staande partijen te creëren, zonder te oordelen, of in de huid te kruipen van een dier om zijn verhalen tot bij de lezer te brengen. Van den Akker zoekt meermaals de grens op tussen realiteit en fantasie waardoor zijn verhalen zowel tot de verbeelding spreken als de lezer aanzetten tot denken over het hier en nu. Door ook de psychologie van mensen te bestuderen in deze bundel en tegelijkertijd historische fictie te benutten, creëert de auteur een bundel die opvalt.

Hoewel de lezer zich in het begin kan afvragen waar dit naartoe hoort te gaan of een beetje overrompeld wordt door de soms morbide gebeurtenissen, heeft elk verhaal een boeiende boodschap die je laagje per laagje kan ontdekken. Die springt er niet meteen overduidelijk tussenuit, tussen alle regels, maar ligt vaak verborgen achter een paar gedachten bij het verhaal. Dit zorgt voor een boeiend lees- en denkproces bij deze bijzonder verhalenbundel. De schrijfstijl van van den Akker is vlot, hedendaags vermengd met een vleugje morbiditeit en historie. Hierdoor weet hij elk verhaal met de juiste woorden te brengen en zo voor te stellen dat de lezer er helemaal in wordt meegenomen.

Het enige wat de lezer af en toe verwart is het uitgemolken mysterie. In de meeste verhalen zorgt de mysterie voor een bijzonder en boeiend laagje, een extra dimensie bij het verhaal die de lezer net niet kan doorgronden daardoor, maar wanneer de auteur te vaag blijft en zich verliest in het mysterie, verliest hij ook het contact met de lezer en blijven sommige verhalen wat steken aan de oppervlakte. Helaas blijven het dan slechts woorden op papier, terwijl in sommige verhalen duidelijk het talent van van den Akker naar voren komt.

Verdwaald is een boeiende, ietwat poëtische bundel die de lezer durft aanzetten tot kritisch denken, reflectie en relativeren van dagdagelijkse situatie, al dan niet verhuld onder een fantasievolle of historische mantel. Af en toe verliest de auteur zichzelf in zijn gedachten, maar die momenten zijn in de minderheid. Boeiende verhalen, zowel om te schrijven als om te lezen lijkt me.