Verboden toegang 1

Verboden toegang! 1: Alleen voor jongens – Caroline Héroux

In Verboden toegang! 1 maakt de lezer kennis met Charles-Olivier, die door zijn vrienden Lolo wordt genoemd. Hij vindt schrijven in een dagboek echt iets voor meisjes, maar moet heel veel tijd doorbrengen op zijn kamer met kamerarrest (hij plaagt zijn zusjes en broertje iets te graag) en besluit een aantekeningenschrift bij te houden, geen dagboek! Hij vertelt alles over zijn vrienden Max en William, over zijn familie thuis en over Justine, een heel knap meisje van school. En heel af en toe vertrouwt hij het schrift zijn diepste geheimen toe…

Verboden toegang! 1 is een antwoord op reeksen zoals Léa Olivier voor jongens. In plaats van het standaard meisje dat vertelt over haar leven, alles op school en die ene knappe jongen, is het hier eens andersom en dat vond ik zeer leuk gevonden! Ik denk niet dat er heel veel reeksen bestaan zoals deze met een mannelijk hoofdpersonage, terwijl het voor jonge lezers wel fijn is om een verhaal te volgen vanuit een dagboek (of een schrift natuurlijk). Het maakt het vlot te lezen, er is niet al te veel dialoog en alles is begrijpbaar.

Daarnaast bevat dit boek veel tekeningen en gespeel met letters zodat het net iets anders is dan een gewoon boek. Er wordt gespeeld met de grootte, de dikte, het lettertype en de kleuren waardoor je heel gemakkelijk weet welke woorden meer nadruk moeten krijgen of wie wat precies heeft gezegd. Het maakt ook dat er minder tekst op één bladzijde kan, dus het leest zeker vlot weg. Ook voor jongeren die minder vaak lezen en daardoor misschien minder vlot lezen is dit fijn.

Het enige wat mij af en toe stoorde en wellicht het lezen voor sommige kinderen heel moeilijk maakt, is het lettertype bij bepaalde woorden en zinnen. Niet alles is even leesbaar en voor minder goed getrainde lezers is dit misschien een struikelblok. Daarnaast is het een vertaald boek, de auteur komt uit Canada, wat maakt dat er af en toe verwezen wordt naar dingen die wij hier niet kennen. Gelukkig vind je achteraan wel een woordenlijst, maar steeds bladeren haalt je wel een beetje uit het verhaal.

Dit eerste deel in de reeks Verboden toegang biedt een prima alternatief voor jongens die ook eens een boek in dagboekvorm willen lezen. Ideaal voor kinderen die misschien nog niet helemaal houden van een ‘echt’ boek met veel tekst, maar die je toch aan het lezen wil krijgen. Af en toe hebben ze misschien een klein beetje ondersteuning nodig, maar het is een fijn boek met veel herkenbare thema’s voor de doelgroep!