Vader Kerstmis en ik

Vader Kerstmis en ik – Matt Haig

Vader Kerstmis en ik
Illustrator: Chris Mould

Vader Kerstmis en ik is het derde deel in de Kerstmis-trilogie van Matt Haig, maar kan je net zoals deel twee ook perfect losstaand lezen. Voor lezers vanaf 8 jaar.

Amelia woont samen met Vader Kerstmis en Mary in Elfhelm. Heerlijk, zou je denken, op een plek boordevol magie, chocolade en elfen! Maar niets is minder waar. Ze heeft het namelijk moeilijk op school omdat ze niet zo goed is in elfenvakken als de andere leerlingen (die natuurlijk allemaal elfen zijn, dus heel eerlijk is dat niet). Amelia gaat wanhopig op zoek naar een manier om te tonen dat ze echt thuis hoort in Elfhelm en stoot daarbij op een kwaadaardig plan van een van de elfen, de Paashaas en het hele Konijnenleger…

Voor mij is dit derde deel het minst favoriete uit de trilogie, maar nog steeds erg leuk natuurlijk! Heerlijk om te lezen tijdens december richting kerst! Het originele aan dit verhaal is dat we niet meer Vader Kerstmis of de elfen volgen, maar volledig vanuit Amelia en haar leven in een wereld van elven. Dat was verfrissend omdat de boeken bol staan van magie, wat natuurlijk heel leuk is en ook tot de verbeelding van de lezer spreekt, maar wat misschien voor drie boeken op rij net iets te veel was. Dat heeft Haig dus op een slimme manier aangepakt.

De kenmerkende elementen uit de vorige delen zitten hier natuurlijk ook wel in: avontuur, vriendschap en magie blijven belangrijke thema’s die een rode draad vormen doorheen het verhaal. Niets is onmogelijk (waag het maar eens dat woord te gebruiken in Elfhelm!) en ik vind het zo fijn dat kinderen kunnen opgroeien met dat idee, zeker in deze bijzondere tijden. Stiekem vind ik het ook heel jammer dat ik afscheid moet nemen van Vader Kerstmis, Mary, Amelia, Kapitein Roet en alle andere personages want wat ik heb ze in mijn hart gesloten. Ze zijn allemaal heel verschillend, maar hebben ook één ding gemeen: ze geloven in de magie van kerst.

Vader Kerstmis en ik is een mooi een waardig slot in de Kerstmis-trilogie van Matt Haig. Duik nog een keer in de bijzondere wereld van de elven in Elfhem, hun achterdocht naar mensen, maar vooral de magie die op elke bladzijde voelbaar is (mede dankzij de prachtige illustraties van Chris Mould). Ik heb genoten van elk deel en ben er zeker van dat ik de boeken bij kerst nog geregeld uit de kast ga halen!