Unsinkable – Lotte van den Noort

Iedereen kent de Titanic en waarschijnlijk heb je, net als vele anderen, de film al ontelbaar vaak gezien. Maar het verhaal zoals jij dat kent, is dat echt hoe het is gegaan? In Unsinkable gebruikt Lotte van den Noort een van de bekendste complettheorieën om de Titanic terug tot leven te brengen.

Katharina is haar saaie leven beu en wil samen met haar toekomstige man een nieuw leven opbouwen in Amerika. Wanneer ze te horen krijgt dat de prachtige boot de Titanic naar Amerika vaart én dat ze nog kamermeisjes nodig hebben, denkt ze twee vliegen in één klap te kunnen slaan: ze kan naar Amerika en ze kan op een van de grootste en mooiste boten aan de slag tijdens de reis. De training is intens, maar al snel maakt ze vriendinnen voor het leven. Helaas is er een ander probleem. Haar broer, die werkt bij het bedrijf dat de Titanic heeft gebouwd, waarschuwt Katharina niet aan boord te gaan. De Titanic zal zinken en dat komt niet alleen door de aanwezigheid van een ijsberg…

De Titanic spreekt natuurlijk tot de verbeelding en als extra element is dit boek ook nog eens gebaseerd op een complottheorie: wat als de Titanic niet toevallig is gezonken? Het boek kreeg al heel wat aandacht op sociale media, maar dat is alleen maar terecht!

Vanaf de eerste bladzijde is de lezer benieuwd naar het complot, het geheim achter de Titanic. Hoewel dat niet meteen aan bod komt, is het verhaal vanaf de start interessant. Katharina is een interessant hoofdpersonage met pit en dat blijft het hele boek voelbaar. Ze neemt de lezer mee en daagt hem uit vraagtekens te zetten bij andere personages en gebeurtenissen. Haar verloofde is minder sympathiek, al is dat een goede keuze geweest van de auteur om hem zo neer zetten. Naar het einde toe draait dat nog een beetje om, maar hij steelt niet de show en dat is ook helemaal niet nodig.

Het sterkste aan dit verhaal is zonder twijfel de manier waarop de auteur erin slaagt zoveel spanning in het verhaal te krijgen, terwijl je ergens weet wat er gaat gebeuren. Iedereen die aan dit boek begint, weet dat de Titanic zal zinken. Dat staat vast en kennen we allemaal uit de film, maar je vraagt je als lezer bladzijde na bladzijde af: gaat hij nu zinken? Gaan ze het redden? Komt er iemand hen redden? Maar daar blijf ik als lezer met één vraag achter… Waar was die Californian, de andere boot uit de complottheorie? Hoewel dit geen afbreuk doet aan de rest van het verhaal, is het wel jammer dat er geen antwoord is gekomen in het boek.

Unsinkable is een echte pageturner. Ondanks dat je als lezer weet wat er te gebeuren staat, verslind je bladzijde na bladzijde. Dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur, de spanning in het plot en de goede uitwerking van de personages is dit een boek dat geen seconde verveelt én terecht al zoveel goede recensies kreeg!