Het museum van gevonden voorwerpen – Emma Zegers (Blogtour)

Diede heeft het syndroom van Asperger, maar krijgt van haar ouders niet de aandacht die ze nodig heeft. Haar autistische broertje slurpt namelijk alle aandacht op, waardoor er voor Diede geen ruimte overblijft. Door de heisa thuis kijkt ze ook niet echt uit naar de zomervakantie. Gelukkig heeft ze haar goede vriendin waar ze bij terechtkan. En plotseling is er ook Robbe, een oud-klasgenoot die verhuist en samen met zijn gezin gaat wonen in het huis naast dat van Diede. Maar ook Robin heeft zijn emotionele bagage bij. Kunnen Diede en Robin elkaar helpen met de vreselijke relatie met hun ouders? Of komt alles alleen maar meer onder druk te staan?

Het museum van gevonden voorwerpen is een ownvoice verhaal van Nederlandse bodem. De auteur heeft een deel van haar eigen ervaring verwerkt in dit boek, waardoor het een realistisch verhaal is geworden dat menig lezer zal bekoren.

Diede is een fijn hoofdpersonage om te volgen. Ze is heel eerlijk over haar leven met Asperger en geeft de lezer meermaals duidelijk aan wat de invloed is op haar dagelijkse activiteiten. Toch komt Diede niet helemaal naar de voorgrond door haar broertje. Die heeft alle aandacht van hun ouders nodig door zijn autisme. Op zich vormt dat een heel interessante extra verhaallijn, maar zowel het concept rond Diedes Asperger als het autisme van haar broertje worden daardoor nooit ten volle uitgelegd. De lezer heeft het gevoel van beide verhalen niet genoeg te kennen om er volledig in op te kunnen gaan.

Hetzelfde geldt voor de verhalen vanuit Robins leven. Al snel blijkt dat Robins zus, Sabrina, iets te maken heeft met het probleem en het schuldgevoel waar Robin mee zit, maar ook dit wordt een beetje verdrongen door ruzies, Diedes broertje… Er zijn misschien te veel interessante verhaallijnen aanwezig waardoor ze niet allemaal de ruimte krijgen die ze verdienen en dat is jammer. De auteur triggert de lezer meermaals, maar laat je dan op je honger zitten.

Desondanks is het een mooi verhaal voor jongeren over verliefd zijn en de zoektocht naar jezelf. De bagage van Robin en Diede verdwijnt soms naar de achtergrond om plaats te maken voor een liefdevolle verhaallijn die het hart van de lezer doet smelten. Deze toevoeging aan het verhaal is zeker een meerwaarde (al komt het natuurlijk bovenop alle andere verhaallijnen).

Het museum van gevonden voorwerpen is een mooi verhaal om kennis te maken met het YA-genre. Het is toegankelijk geschreven, kaart enkele sterke thema’s aan zoals Asperger, autisme en verliefd zijn en is zeker geschikt om in te zetten op school. Het zou wel kunnen dat de meer ervaren lezer op zijn honger blijft zitten.