Twee kunnen een geheim bewaren – Karen M. McManus

Ellery en Ezra verhuizen noodgedwongen naar hun grootmoeder in Echo Ridge, de geboorteplaats van hun moeder. Ze hebben er al veel over gehoord, maar één onderwerp wordt thuis door hun moeder angstvallig vermeden: de verdwijning van tante Sarah, de tweelingzus van hun moeder. Dat is niet het enige nieuws uit Echo Ridge, want vijf jaar geleden haalde moord op een Homecoming-koningin het nieuws. Ellery en Ezra vinden al snel hun draai in het dorpje, maar wanneer er nieuwe mysterieuze bedreigingen opduiken, vreest iedereen dat de moordenaar terug is. Wanneer er opnieuw een meisje verdwijnt, wordt toeval uitgesloten…

McManus begint haar verhaal met een overvloed aan personages en namen waardoor de lezer een beetje overrompeld wordt aan de start. Daardoor krijgt de spanning niet meteen de nodige ruimte en komt het verhaal traag op gang. Terwijl je als lezer dus wat worstelt met de personages en een trage aanloop, draagt ook de schrijfstijl van de auteur niet meteen bij aan de vlotheid van het boek. Het lijkt erop dat ze de spanning die ze creëert, zelf blijft relativeren waardoor de lezer zich in het begin vooral afvraagt waar dit verhaal naartoe gaat en of het de moeite van het lezen waard is.

Het duurt toch ongeveer tot halverwege het boek voor alle introducties en inleidingen afgelopen zijn, de auteur zelf in het verhaal lijkt te komen en de spanning eindelijk opduikt. Vanaf dat moment zit je er als lezer wel volledig in en neemt de spanning steeds verder toe. McManus werkt naar een mooie climax en ontmaskering toe, die de lezer niet ziet aankomen, maar tegelijkertijd misschien ook wel een beetje ver gezocht is. Daarnaast blijven er een paar sterke en boeiende verhaallijn naar het einde toe onbenut en onafgewerkt. Dat is verschrikkelijk jammer, want enkele hiervan hadden kunnen bijdragen tot een prachtig einde. Nu blijven er losse eindjes over.

McManus heeft veel tijd nodig om de lezer te overtuigen van haar verhaal. Eenmaal ze daar in slaagt, stap je in een boeiende rollercoaster die leidt naar een spannend einde, maar helaas laat de auteur daar opnieuw wat steken vallen. Twee kunnen een geheim bewaren als er één dood is overtuigt hierdoor niet helemaal en laat de lezer met gemengde gevoelens achter. Jammer, want het verhaal heeft zeker voldoende potentieel, alleen laat de afwerking hier en daar te wensen over.