De laatste dans – Bes Ceyssens

De laatste dans

In De laatste dans volgen we Freyde. Ze is helemaal gek op ballet en droomt ervan later in het Koninklijk Gezelschap te dansen als professioneel ballerina. Wanneer ze wordt toegelaten tot de academie lijkt Freyde al een grote stap dichterbij haar droom te komen, maar vanaf het moment dat ze achttien wordt, verandert alles. Ze krijgt vreemde dromen, black-outs en woedeaanvallen en het lijkt alsof iemand haar lichaam heeft overgenomen. Freyde durft dit geheim met niemand delen uit angst voor de gevolgen en haar carrière als ballerina. Kan ze het geheim bewaren en raakt ze ooit nog verlost van de persoon in haar hoofd?

Hoewel ikzelf als lezer niets heb met ballet, sprak dit boek me onmiddellijk aan. Mede door de prachtige cover, maar ook door het feit dat debutante Bes Ceyssens met haar 21 lentes zich vanaf nu auteur mag noemen. Jong talent moet ontdekt worden en met dat idee startte ik in De laatste dans.

Vanaf de allereerste bladzijden voelt de lezer dat het goed is; Freyde is een boeiend en realistisch hoofdpersonage dat perfect past binnen de leefwereld van jongeren. Haar karakter, doortastend, maar soms toch onzeker over zichzelf, zal voor veel lezers een raakvlak vormen waardoor ze zich gemakkelijk kunnen inleven in dit hoofdpersonage. Het leven van Freyde verandert drastisch wanneer ze wordt toegelaten op de academie en hoewel de lezer dit van ver ziet aankomen, is deze voorspelbaarheid niet storend. De auteur maakt er verder ook geen worden aan vuil en gaat al snel over tot de kern van het boek en laat onnodige details achterwege.

Dankzij de vlotte, hedendaagse schrijfstijl van Ceyssens is De laatste dans een verhaal om in één ruk uit te lezen. Doordat de lezer een informatievoorsprong heeft ten opzichte van Freyde blijf je hopen dat het goed met haar gaat en leef je als lezer enorm met haar mee. Je begrijpt haar beter dan ze zichzelf begrijpt en daardoor zit je 200 bladzijden lang aan Freyde vast. Dat is gelukkig geen straf. De manier waarop de jonge auteur de balletwereld op een toegankelijke manier weet te schetsen voor de lezer zorgt ervoor dat ook lezers die geen connectie hebben met deze dans perfect meekunnen met het verhaal en niet het gevoel krijgen een deel te missen. Door niet in te gaan op nutteloze details uit het ballet, maar te focussen op het probleem met Freyde slaagt Bes Ceyssens erin naar het einde toe een climax over te houden die ze tot op de allerlaatste bladzijde meesterlijk benut.

Bes Ceyssens schreef een sterk debuut dat doet vermoeden dat we in de toekomst zeker nog boeken van haar mogen verwachten die niet op je wenslijstje mogen ontbreken.