Tuesday Mooney gaat in het zwart

Tuesday Mooney gaat in het zwart – Kate Racculia (Lisa)

Vertaald door Lia Belt

Tuesday Mooney is tevreden met haar leven. Ze woont op zichzelf in een appartement in Bosten. In haar job als online fondsenwerver komen haar capaciteiten als researcher goed van pas. Tuesday spendeert haar tijd liever aan het ontrafelen van puzzels, dan aan het omgaan van mensen. Ze is een typische einzelgänger en is hier perfect gelukkig mee. Als de extravagante miljonair Vincent Pryce overlijdt op een evenement waar Tuesday aan het werk is, gaat de bal aan het rollen. Hij laat namelijk zijn fortuin na aan de eerste die zijn speurtocht tot een goed einde kan brengen. Tuesday gaat de uitdaging aan, maar begint al snel te twijfelen of ze het mysterie kan ontrafelen. Want om de puzzels Van Vincent Pryce op te kunnen lossen, moet ze eerst de confrontatie aangaan met haar eigen verleden.

Het is niet makkelijk om dit boek te omschrijven. Ik kan ook na het lezen niet besluiten of het bedoeld is als mysterie/thriller of eerder een contemporary. Het is eerder een combinatie van beide. Bij Goodreads vind je hem dan ook gecategoriseerd onder beide genres.

De speurtocht die Vincent Price heeft verzonnen, is de rode draad en katalysator van het verhaal. Het helpt Tuesday om haar eigen leven onder de loep te nemen. Na een trauma uit haar verleden, heeft ze zichzelf volledig afgesloten van de buitenwereld. Om de speurtocht tot een goed einde te brengen, heeft ze de hulp van anderen nodig. Zowel Tuesday als Vincent Price zijn grote fans van duistere spookverhalen. Het was dan ook leuk om de literaire referenties van bijvoorbeeld Edgar Allen Poe te spotten in de puzzels.

Het kostte me wat moeite om helemaal in het verhaal te kruipen. Dit komt denk ik doordat het me even duurde om een connectie op te bouwen met Tuesday. Net doordat ze zo in zichzelf gekeerd is, wisten we als lezer in het begin ook niet veel van haar. Naarmate het verhaal vordert, stelt ze zich meer open en ging ik ook steeds meer genieten van Tuesday als hoofdpersonage. Ik ben dan ook blij dat ik deze unieke roman gelezen heb en ben benieuwd naar de toekomstige verhalen die Kate Racculia uit haar mouw gaat schudden.