Tot snel! – Beth O’Leary (Lore)

Tot snel!

In Tot snel mogen we mee op avontuur met Leena en Eileen Cotton. Leena heeft na een volledige instorting op haar werk twee maanden verplichte vakantie gekregen van haar baas. Iedereen zou daar blij mee zijn maar Leena absoluut niet, ze leeft voor haar werk. Omdat ze geen idee heeft wat ze twee maanden in Londen zou moeten doen besluit ze naar haar oma Eileen te gaan. Maar ook Eileen is niet het vrolijke zonnetje tegenwoordig. Ze is 80 jaar en net weer vrijgezel. Helaas zijn er in haar kleine dorpje niet bepaald aantrekkelijke vrijgezellen die op haar zitten te wachten. Leena en Eileen besluiten van huis te wisselen en zo ook van leven.

Zowel de cover als de titel zijn perfect voor het verhaal. Aangezien Eileen en Leena van huis wisselen zijn de voordeuren het ideale beeld hiervoor. En uiteraard spreekt de titel Tot snel al voor zich. Als ik het boek zou zien liggen in de winkel dan zou ik het onmiddellijk meenemen voor de cover alleen al, deze spreekt enorm aan en geeft een mysterieuze indruk.

Leena is een erg vlotte meid die met iedereen en elke situatie wel haar wegje weet. Ze maakt je aan het lachen met haar zotte stunts maar ook haar verantwoordelijkheidsgevoel komt op de juiste momenten de kop op steken. Eileen kan haar weg heel goed vinden in het moderne Londen, inclusief die hypermoderne smartphone en laptop. Ze weet goed haar plan te trekken mits wat hulp van haar nieuwe huisgenoten. Uiteraard heeft Eileen ook haar projectenboek meegenomen naar Londen. Wat is nu een avontuur zonder een nieuw project.

Het boek leest enorm vlot, de hoofdstukken zijn ook vrij kort wat het naar mijn mening perfect maakt. Aan het begin van de hoofdstukken staat duidelijk aangegeven wie er aan het woord is. Omdat beide dames officieel dezelfde naam hebben is het soms wel wat verwarrend, gelukkig heeft Leena haar nam wat aangepast zodat we allemaal goed kunnen volgen.

Het verhaal is fantastisch verteld zodat je elke emotie met de personages meevoelt een ook wel eens denkt: ‘Komaan meisje niet in die val trappen’ of dat je echt mee aan het lachen bent. Op een bepaald moment is het zo spannend dat ik me heb moeten inhouden om niet verder te bladeren om te weten te komen wat er zou gebeuren.

O’Leary heeft een fantastisch boek neergelegd met Tot snel, ik kan het iedereen aanraden. Het boek is geschikt voor alle momenten, het is geen zware literatuur, maar wel heerlijke ontspannende woorden samengebundeld. In Tot snel zitten wel emotionele stukken verwerkt maar O’Leary heeft deze zo mooi weergegeven dat je misschien ook wel een traantje kan wegpinken. Heb je een zware dag gehad op het werk? Dan is dit boek perfect om even je gedachten te verzetten. Heb je genoeg van al dat studeren? Ook dan is Tot snel het perfect verhaal voor jou. Of wil je gewoon rustig in het zonnetje wat ontspannen? Tot snel kan je altijd even doen wegdromen.