Pizazz – Sophy Henn (Emy)

Pizazz

Echte superhelden zijn helemaal niet stom!

Pizazz is een superheld! Ze wordt telkens op missie gestuurd wanneer ze net iets leuks met haar vriendinnen wil doen, of wanneer ze eindelijk ligt te slapen. Tot overmaat van ramp verhuist het gezin van Pizazz. Ze moet naar een nieuwe school en daar vindt ze het lastig om vrienden te maken. Zeker als je telkens op de leuke momenten weg moet, omdat je moet voorkomen dat een slechterik de wereld gaat aanvallen! En dan heb je ook nog een vreselijke superkracht waarvan je het liefste hebt dat niemand deze ooit hoeft te zien. Je raadt het al: Pizazz vindt het helemaal vreselijk om een superheld te zijn! Sophy Henn geeft het leven van Pizazz weer in haar eigen boek: Pizazz.

Allereerst valt het uiterlijk van het boek heel erg op. Met een groen/oranje voorkant waarop Pizazz staat afgebeeld, is het een boek dat enorm opvalt in de rekken. In tegenstelling tot de voorkant is er in het verhaal geen gebruik gemaakt van kleuren. Dit houdt niet in dat er geen illustraties gebruikt zijn. Sterker nog: niets is minder waar. Op zo’n beetje elke pagina is een illustratie weergegeven en dat is geweldig. Eerlijk waar, deze illustraties geven het verhaal op een perfecte manier weer. De illustraties zorgen ervoor dat het verhaal nog meer succes heeft!

Dan is er ook nog eens de geschreven taal die bijdraagt aan het succes van Pizazz. De lezer treft op haast elke bladzijde tekst aan waarbij woorden heel groot geschreven zijn, of waarbij woorden dikgedrukt zijn waardoor er nadruk op komt. Dit maakt het voor de lezer zeer aantrekkelijk om te gaan lezen. Ook sluit Henn zich steeds meer aan op de stijl van de Graphic Novels. Delen van het verhaal worden namelijk in strip geschreven. Henn geeft het verhaal van Pizazz eigenlijk in een soort moodboard weer, waarbij diverse schrijfstijlen gecombineerd worden: stripverhaal, veelzeggende illustraties, teksten in grote en kleine lettertypen en tot slot het dikgedrukte en normaal gedrukte letterype. Voor een kind is dit super aantrekkelijk om te lezen, en daarmee sluit Henn zich perfect aan op haar doelgroep.

De verhaallijn van Pizazz is vrij simpel, maar voor een lezer van een jaar of 7 precies op het goede niveau. Pizazz frustreert zich over het feit dat zij een superheld is en dat zij moeilijk vrienden maakt, terwijl haar zusje direct klassenleidster wordt van haar groep. Daarnaast vindt Pizazz haar eigen superkracht super gênant en daarom maakt de lezer pas aan het einde van het verhaal kennis met deze superkracht. De verhaallijn presenteert het leven van Pizazz op een eenvoudige manier waarbij de gebeurtenissen steeds maar achter elkaar komen. Gelukkig komt aan het einde van het boek alles goed, waarbij de lezer weet wat de gave superkracht van Pizazz is. Ook maakt zij aan het einde van het verhaal eindelijk nieuwe vrienden op de school, waardoor de lezer het boek met een gerust hart weg kan leggen!

De hedendaagse tijd wordt ook veel meegenomen in Pizazz. Zo is er een superschurk die een tornado de wereld in wil sturen door te twerken; een twerknado! Daarnaast wordt een maatschappelijk probleem van deze tijd meegenomen, namelijk de problematieken rondom het milieu. Pizazz maakt mee dat het park naast de school weggehaald moet worden om daar een parkeergarage neer te zetten. Pizazz is vanuit haar klas aangewezen om hier iets aan te doen, en samen met Jasmijn bedenkt zij een plan om dit te voorkomen. De eerste twee plannen van Pizazz mislukken, maar het plan van Jasmijn zorgt ervoor dat de meiden succes boeken.

Sophy Henn begint eerst met illustraties van de supers en de gewone mensen uit het leven van Pizazz. Voor de lezer is dit van grote toegevoegde waarde zodat je direct weet welke personages een rol spelen in het verhaal. Door deze illustratie hoeft Henn ook geen omschrijving van de uiterlijke kenmerken van deze personen te geven in het verhaal. Daardoor heeft zij meer tijd om het leven van Pizazz te beschrijven.

Pizazz is een lekker eenvoudig te lezen verhaal waardoor een kind van 7 jaar dit prima zelfstandig kan lezen. Soms staan er wat lastige woorden in, maar een ouder/leerkracht kan uitleggen wat deze betekenen. Dit is zeker niet storend voor de lezer! De combinatie van de stijlfiguren en het verhaal zorgt ervoor dat de zevenjarige lezer geboeid blijft.