Tien vragen aan mijn vader – Evelien Feltzer

Lou is geen doorsnee elfjarige. Ze wordt opgevoed door twee moeders en weet niet wie haar vader is. Gelukkig komt daar verandering in. Op haar twaalfde verjaardag ontvangt ze namelijk een postkaart van haar vader, inclusief een ticket naar Spanje, waar hij woont. Voor Lou kon dit geschenk op geen beter moment komen nu ze iets heel ergs heeft gedaan en niet weet hoe ze met haar moeders om moet gaan. Met zijn allen vertrekken ze naar het warme Spanje waar Lou kennismaakt met haar vader. Maar onder de Spaanse zon gebeurt veel meer: ze wordt voor het eerst verliefd, leert surfen, maar ontdekt vooral dat haar vader een tweede kans verdient, net als zij. Maar dan krijgt haar vader een probleem…

Heel lange tijd is onduidelijk wat Lou precies heeft gedaan en waarom haar moeders boos zijn op haar. Als lezer blijf je natuurlijk verschillende scenario’s bedenken en gaan er allerlei mogelijkheden door je hoofd. Hierdoor blijf je geboeid en ga je nieuwsgierig mee op tocht met Lou om te ontdekken wat ze heeft uitgespookt. Daarnaast is Lou een heel fijne gids doorheen het verhaal: met haar twaalf jaar heeft ze nog de kinderlijke naïviteit over zich heen, terwijl ze op sommige momenten heel erg volwassen uit de hoek kan komen. Een goed voorbeeld hiervan is het herkennen en benoemen van emoties. Lou merkt op dat het binnen hun gezin wel bijna een standaard lijkt te zijn om emoties te verstoppen. Het feit dat ze dit als elf-/twaalfjarige kan benoemen, is erg sterk en maakt van haar een volwassen meid.

Feltzer brengt op een boeiende manier heel wat thema’s naar voren zoals het opgroeien binnen een niet-standaard gezien (met twee moeders in plaats van een vader en moeder), een vader hebben die je niet kent, je verantwoordelijkheid nemen voor je daden, verliefd worden, vriendschap sluiten… Deze thema’s brengt ze mooi samen in een dun boekje dat toch veel te bieden heeft. De auteur slaagt erin het verhaal luchtig te houden, maar toch de nodige betekenis mee te geven en die combinatie werkt uitstekend. Tel daar de zomerse cover bij op en je hebt een prachtig kinderboek om tijdens de zomervakantie te verslinden, of daarbuiten natuurlijk.

Tien vragen aan mijn vader is een dun boekje vol betekenis en een duidelijke boodschap aan zijn lezer: iedereen verdient een tweede kans. Het verhaal van Lou is heerlijk eerlijk, doorweven met vriendschap en liefde, en zal elke lezer aantrekken van begin tot eind.