Thieves gambit De dievenspelen
blogpost

Thieves’ Gambit: De dievenspelen – Kayvion Lewis

Rosalyn Quest komt uit een legendarische familie van meesterdieven. Ze is door haar moeder opgevoed met één belangrijk principe: vertrouw niemand. Ze houdt van haar moeder, maar droomt toch van een ander leven en meer op haar eigen benen staan. Wanneer haar moeder wordt ontvoerd, heeft Rosalyn geen andere keuze dan deelnemen aan de Dievenspelen én ze te winnen. De hoofdprijs van de spelen is namelijk ‘alles wat je maar wensen kunt’ en dat is meteen ook de enige manier om haar moeder te bevrijden… Wie is de beste dief van de wereld?

De Dievenspelen deed me onmiddellijk denken aan boeken zoals De Hongerspelen en Divergent, waardoor ik enorm benieuwd was naar dit eerste deel in een nieuwe reeks. Het boek hoort zeker in het rijtje met toptitels thuis want ik ben zeer aangenaam verrast door deze sterke YA!

Boeken voor young adults met een sterk vrouwelijk hoofdpersonage kunnen me vaak bekoren en daar is dit boek geen uitzondering op. Rosalyn is een personage dat je vanaf bladzijde één in je hart sluit. Ze is stoer, heeft een grote mond, maar ook een klein hartje en dat maakt haar realistisch. Hierdoor voel je je als lezer meteen verbonden en wil je weten hoe het verdergaat.

Dat de filmrechten van het boek al verkocht zijn aan Lionsgate verbaast me na het lezen allerminst. Het is een verhaal boordevol actie, een goede afwisseling met thema’s zoals liefde, vriendschap en familie en bovendien is alles uiterst precies getimed waardoor je als lezer op exact de goede momenten informatie krijgt, maar net zozeer in het duister tast. De spanningsopbouw, de personages en de climax op het einde; dit boek heeft het allemaal en zal ook werken op het witte doek. Dit is een perfect boek om jongeren mee aan het lezen te krijgen!

De Dievenspelen (Thieves’ Gambit) is een van de sterkste boeken voor young adults die ik in 2023 heb gelezen. Razend spannend, maar toch met voldoende ruimte voor karakterontwikkeling, liefde en vriendschap. Rauw in zijn actie en duistere verhaal, puur in zijn openheid dankzij Rosalyns karakter en haar kijk op de wereld, met een einde dat de lezer niet loslaat. Lewis is een auteur om in de gaten te houden en ik ben nu al benieuwd naar deel twee in deze reeks én de film!