Onder schot

The Gray Man: Onder schot – Mark Greaney

Onder schot

Vertaald door Erik de Vries

Court Gentry is een echte gray man: hij gaat van opdracht naar opdracht maar blijft zo vaak als mogelijk op de achtergrond, onzichtbaar voor de mensen om zich heen. Hij werkte vroeger als geheim agent bij de CIA, maar is ondertussen overgeschakeld op het werken voor opdrachtgevers. Voor de Amerikaanse regering heeft hij enkele klussen ‘opgeknapt’ in Syrië en Irak. Wanneer hij daar wil vertrekken, ontdekt hij dat er iets mis is. Het team dat klaar zou moeten staan om hem te helpen vluchten staat opeens niet aan zijn kant, maar probeert hem te liquideren. Niet lang daarna duikt er nog een andere vijand op uit zijn verleden, wat het begin is van een helse tocht en een waar bloedbad om zichzelf en enkele anderen die hem dierbaar zijn te redden. Op de achtergrond blijven is opeens geen optie meer…

Onder schot is het eerste deel in de reeks The Gray Man en wordt op dit moment verfilmd voor Netflix door de Russo Brothers (die je kan kennen van Avengers: Endgame). Wat je daarnaast ook moet weten over dit boek is dat de auteur zeer grondig research heeft gedaan alvorens dit boek te schrijven. Hij reisde af naar maar liefst vijftien landen en hij trainde mee met militairen en arrestatieteams om alle informatie in dit boek zo correct mogelijk weer te geven. Dat vertaalt zich in een zowel technisch als inhoudelijk zeer sterke actiethriller.

Mark Greaney toont vanaf de allereerste bladzijde dat hij weet wat hij doet (wat natuurlijk zou kunnen komen door het feit dat hij coauteur is van de boeken van Tom Clancy). De vlotte schrijfstijl gecombineerd met de actie die meteen aanwezig is, maken de lezer nieuwsgierig naar meer. In spionage- en actiethrillers zie je vaak een ’typisch’ hoofdpersonage: perfecte schutter, beetje bruut en lichtjes onsympathiek. Greaney heeft die clichés overboord gegooid en schept met Court een geheel nieuw karakter. Hij handelt in het belang van zijn opdracht, maar durft die aan de kant te schuiven als het hem moreel te moeilijk wordt. Dat gegeven, het feit dat Court gedreven wordt door zijn gevoel voor rechtvaardigheid en collegialiteit ondanks dat hij alleen opereert, maakt hem net dat tikkeltje anders en boeiender dan een doorsnee karakter uit dit genre.

Door de cover lijkt Onder schot een typische actiethriller die weinig nieuws te bieden heeft, maar door de krachtige, snelle stijl van Greany, het bijzondere hoofdpersonage en de perfecte samenloop van verhaallijnen is het een boek dat verbaast. Het is exact wat dit soort boeken moeten zijn en zelfs nog een klein beetje meer!