Een gegeven nijlpaard

Een gegeven nijlpaard – Anette Bjergfeldt (Lisa)

Vertaald door Ingrid Hilwerda & Janke Klok

Wanneer Esthers grootvader Hannibal met de Russische Varinka trouwt, hoopt hij op een leven vol opera, kunst en de grootste liefde voor zich. Hij kocht een huis op het Deense eiland Amager met dit idee. Maar dit blijkt nog niet zo vanzelfsprekend te zijn. Varinka was vroeger circusartieste en verloor haar eerste liefde in de muil van een nijlpaard. Zijn ambitie naar een artistiek en intellectueel leven is terug te vinden in zijn drie kleindochters. De oudste Filippa wil de eerste vrouwelijke kosmonaut worden. De jongere tweeling strijdt elk op haar eigen manier voor hun plaats als de artieste van de familie. Olga doet dit door haar liefde voor opera en Esther is de schilder van het gezin.

Het is moeilijk te geloven dat dit de eerste roman is van Anette Bjergfeldt. Ze schreef eerder enkele kinderboeken en een kookboek die enkel in het Deens verschenen. Ik kan alleen maar vermoeden dat ze haar natuurlijke talent als verhalenverteller heeft kunnen ontwikkelen tijdens haar carrière als singer-songwriter. Een gegeven nijlpaard is op een meesterlijke wijze verteld.

Esther vertelt over haar leven en dat van haar familie. Het verhaal begint wanneer ze zeven jaar is en we volgen haar voor een groot deel in haar volwassen leven. Zonder al te veel weg te geven, krijgt de familie te maken met succes, verlies en verdriet. Maar het overkoepelende thema van de zoektocht naar de  ‘grootste liefde’ is een constante. De personages voelen levensecht aan. Ze hebben allemaal hun gebreken, maar deze komen op een subtiele en menselijke manier naar voren. Het is aan de lezer om ze te spotten.

De achtergrond van Varinka en wat haar maakt tot wie ze is, wordt stukje bij beetje verteld. Dit komt helemaal overeen met haar bruuske en gesloten persoonlijkheid. Het duurde niet lang voor ik helemaal geïnteresseerd was in deze iet wat vreemde familie. De Russische circusachtergrond maakte het voor mij helemaal af.

Varinka haar familie ontvangt een nijlpaard in plaats van de olifant die ze hadden besteld. Dit vormt een unieke vergelijking met de tegenslagen, waar een mens mee te maken kan krijgen in zijn leven. Ik heb enorm genoten van Een gegeven nijlpaard en kreeg de kans om schrijfster Anette Bjergfeldt enkele vragen te stellen. De antwoorden op deze vragen kan je hier binnenkort terugvinden.