De Volksjury

De Volksjury – Silke Vandenbroeck & Laura Scheerlinck

In Vlaanderen groeide de podcast rond De Volksjury al snel uit tot een daverend succes. Ze behalen maar liefst 25.000 luisteraars per aflevering. Silke en Laura vertellen op hun eigen manier over bekende en minder bekende (inter)nationale, al dan niet opgeloste moordzaken. Neem het hele gegeven rond de podcast niet te serieus want hun research is gebaseerd op de resultaten op de eerste pagina van Google en een documentaire of twee op Netflix (of YouTube). Daarnaast is humor hun keyword, maar met respect voor de zaken.

Nu is er het boek bij de podcast. Mijn grootste vraag was vooral wat het boek zou toevoegen aan de podcast (en of het boek überhaupt iets zou toevoegen) en ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik het boek wel een leuke aanvulling vind. Voornamelijk omdat ze in dit boek een aantal experts aan het woord laten, zoals Peter R. de Vries (wat nu een heel bijzonder gegeven is geworden), Alain Remue (Cel Vermiste Personen) en Jef Vermassen (gekend Vlaams advocaat). Zij beantwoorden enkele vragen die tijdens de podcastaflevering onbeantwoord blijven omdat Laura en Silke zelf niet alle kennis hebben (wat logisch is natuurlijk) met betrekking tot de zaken. Hierdoor wordt de kennis van de lezer omtrent de verschillende zaken verbreed en krijg je voldoende achtergrondinformatie om een completer beeld te vormen.

Wat ergens jammer is, is dat er geen nieuwe zaken worden aangeraakt in het boek. Enkel zaken die al aan bod zijn gekomen in de podcast krijgen hier een extra woordje uitleg. Deze aanpak heeft wel als pluspunt dat je enerzijds je geheugen kan opfrissen door de korte inleiding die je krijgt bij elke zaak, waardoor ook alle informatie uit de podcast terug naar boven komt en dat nadien die zaak vanuit de expert wordt toegelicht.

In het begin van het boek miste ik een beetje de typerende stijl die Laura en Silke in de podcast aan de dag leggen: enkele sarcastische opmerkingen hier en een mopje daar… Gelukkig kwam daar doorheen het boek verandering in en kon ik hen bepaalde dingen bijna horen zeggen. Fijn dat die herkenning uit de podcast ook voelbaar is in het boek want het voelt na al die afleveringen toch een beetje als thuiskomen 😉

Ik hoop oprecht dat Laura & Silke nog heel veel afleveringen van De Volksjury gaan maken én dat ze die afleveringen blijven aanvullen met boeken zoals De Volksjury. Het biedt een extra inkijk in de zaken waar je als lezer al mee kennis hebt gemaakt, via de ogen van een expert. Complimenten aan beide dames die hun passie ondertussen al delen met zoveel anderen!