Strijd om de superschoen – Liz Pichon (Emy)

Strijd om de superschoen

Schoenen, schoenen en nog eens ….. SCHOENEN!

Je zou haast denken: dit boek is echt voor een schoenenliefhebber, maar niets is minder waar! In Schoenenstad is de meest spannende strijd van dit jaar aan de gang: de strijd om de superschoen! De vader van Lies en Robbe, Akke Laars, heeft dé Superschoen ontworpen, aan de hand van de voetleiding* van zijn overleden vrouw. Alleen heeft Akke een contract ondertekend bij Sylvie Sleehak, zijn baas, waarin staat dat hij al zijn eerder ontworpen, en in de toekomst ontworpen, schoenen moet geven aan haar. Hij kan dus nooit met deze schoen naar de strijd, want dan zou hij deze aan haar moeten geven, en dan wordt de ramp waar ze in leven alleen nog maar groter. In Strijd om de superschoen brengt Liz Pichon de lezer op de hoogte van de vervelende leefsituatie van Lies, Robbe en Akke, maar vertelt ze ook hoe de strijd om de superschoen gaat!

Met dit boek richt Liz Pichon zich op de lezers van negen jaar en ouder. Alleen al de verhaallijn sluit zich goed aan op de manier waarop deze kinderen graag lezen. Humoristisch en het liefste een fantasierijk verhaal. Pichon sluit hierop aan door één voorwerp als leidmotief te gebruiken in dit boek: schoenen! En deze schoenen kunnen alles, mits ze op de juiste manier ontworpen worden. Een aantal van deze humoristische ontwerpen zijn: schoenen die zulke goede veren hebben dat je heel hoog kunt springen, schoenen waar een filmcamera in zit waardoor je direct alles kunt filmen of schoenen die gaan grommen wanneer er iemand te dichtbij komt. Deze fantasierijke schoenen zorgen ervoor dat de negenjarige (of oudere) lezers hun lach niet in kunnen houden tijdens het lezen.

Niet alleen de schoenen zijn op een fantasierijke manier bedacht. De hele stad staat namelijk vol met ´aparte´ uitvindingen waar de kinderen van tegenwoordig, maar ook de volwassenen, nog nooit van hebben gehoord. Zo heeft de nieuwsgierige overbuurvrouw van Lies en Robbe een wandelstok die wel hele bijzondere dingen kan en zijn de huizen en andere gebouwen in Schoenstad op een aparte manier gebouwd. De huizen zien er namelijk allemaal uit als een schoenendoos, behalve het huis van Sylvie Sleehak. Zij vindt zichzelf het belangrijkste in de stad en daarom mag zij een veel groter huis.

De drang die Sylvie heeft om dé beste van de stad te zijn, zorgt ervoor dat de lezer meeleeft met ieder andere inwoner van de stad. De lezer wordt meegenomen in het verhaal van de eigenaar van de enige andere schoenenwinkel in schoenenstad, en krijgt direct medelijden met deze eigenaar. De lezer bekommert zich om Akke, omdat hij opgepakt wordt wegens het verbreken van zijn contract. Tegen alle verwachtingen in krijgt de lezer ook een bepaald gevoel bij de zoon van Sylvie Sleehak. Met hem krijg je als lezer eigenlijk ook wel medelijden, omdat hij niet echt kind kan zijn.

Liz Pichon heeft het leidmotief op humoristische wijze tot in de details terug laten komen in Strijd om de superschoen. Zo hebben alle personages in het boek een achternaam die te maken heeft met een schoen. Zo heeft het gezin van Akke bijvoorbeeld de achternaam Laars en heeft Sylvie de achternaam Sleehak! Daarnaast hebben alle plaatsnamen ook te maken met schoenen, zoals Schoenstad: de plaats waar het hele verhaal zich afspeelt. Ook heeft Pichon ervoor gekozen om de nummering van de hoofdstukken op een originele manier vorm te geven. Uiteraard heeft dit ook te maken met schoenen (Maat 1, Maat 2, Maat 3 enzovoort).

Liz Pichon is erin geslaagd om een fantastisch boek te ontwerpen voor kinderen die van humoristische en fantasierijke verhalen houden. Strijd om de superschoen biedt de kinderen de gelegenheid om helemaal op te gaan in een wereld die (misschien gelukkig) niet de wereld is waarin zij leven. Dit boek is zeker een aanrader voor kinderen vanaf negen jaar.

*Voetnoot: In schoenenstad praten wij niet in handleidingen, maar voetleidingen.