Stormwachter – Catherine Doyle

Fionn Boyle is anders. Hij is niet zo spraakzaam als zijn zus en al helemaal niet zo dapper als zijn vader ooit was. Dat maakt hem een buitenbeentje en Fionn vindt het lastig om buiten de boot te vallen in zijn eigen familie. Alles verandert wanneer hij voet zet op het magische eiland Arranmore en zijn grootvader ontmoet.

Stilaan maar zeker maakt Fionn kennis met de geheimen van het eiland en de taak van zijn opa, die Stormwachter is. Het eiland maakt zich klaar om een nieuwe wachter te kiezen die de magische krachten van het eiland kan beheersen en het kan beschermen tegen vijanden. Terwijl op het eiland de strijd om de macht losbarst, komt er ook een eeuwenoude magie naar boven die een lang vergane oorlog nieuw leven wil inblazen. Kan de nieuwe Stormwachter het eiland beschermen?

Stormwachter: de kaarsenmaker van Arranmore is een schitterend fantasyverhaal voor jong en oud. Doyle heeft haar inspiratie voor dit verhaal gehaald uit het bestaande eiland Arranmore en combineerde dit met de verhalen die ze te horen kreeg over haar zeemansvoorouders. Deze bijzondere combinatie zorgt voor het prachtige boek dat Stormwachter is geworden.

Aan het begin van het verhaal kampt de lezer, net zoals hoofdpersonage Fionn, met enorm veel vragen. Waarom is hij opeens door zijn moeder naar het eiland gestuurd met zijn zus? Wat doet zijn opa daar? Waarom weet zijn zus meer? Maar vooral: wat doet Fionn daar? Hierdoor raak je al snel verslaafd aan het verhaal en wil je antwoorden zoeken op alle vragen die door jouw hoofd en dat van Fionn gaan. Dankzij de vlotte schrijfstijl en de fijne vertaling leest het verhaal erg snel weg en sla je zonder het te beseffen algauw de laatste bladzijden om.

Het eerste deel van deze reeks is een enorm origineel fantasyverhaal zoals er naar mijn gevoel nog maar weinig bestaan; een boeiende wereld, originele elementen zoals de kaarsen die herinneringen vasthouden en dat in combinatie met de magie en avontuur binnen het verhaal zorgen voor een unieke en zeer aanstekelijke mix die niet onopgemerkt mag blijven. Dit boek is geschikt voor zowel jongens als meisjes die houden van een verhaal vol fantasie, magie en avontuur, maar evenzeer voor oudere lezers die toe zijn aan een compleet nieuwe wereld!

Langzaam maar zeker krijgt de lezer antwoorden op alle vragen, maar het verhaal loopt veel te snel naar het einde toe. Gelukkig is er wat dat betreft goed nieuws: dit najaar verschijnt het vervolg al en kom je meer te weten over de duistere magie en de volgende Stormwachter!