Een duister pad – Corine Hartman (Lisa)

Faye van Laar woont in een groot landhuis met haar ongebruikelijke familie. Ieder lid van de familie kampt met zijn eigen problemen. Het landhuis wordt geleid door de vader van Faye. Hij is een psychiater die probeert mensen de nodige psychologische ondersteuning te bieden, zonder hiervoor medicatie te gebruiken.

Emilie is het nieuwste lid van de familie. Ze is net haar vriend verloren aan zelfmoord, dat is tenminste wat ze beweren. Emilie zelf is er echter van overtuigd dat het moord was. Emilie raakt al snel goed bevriend met Faye. Wanneer Emilie opeens verdwijnt, gaat Faye op onderzoek uit. Rechercheur Simon de Bresser wordt aangewezen om de zaak te onderzoeken. Hij en Faye komen elkaar hierdoor regelmatig tegen. Blijven de twee elkaar voor de voeten lopen of zouden ze toch hun krachten bundelen?

Een duister pad is het eerste deel in de nieuwe thrillerserie rond Faye van Laar. Faye is niet onze doorsnee speurder in een thriller. Ze heeft borderline en kamt met verschillende trauma’s uit haar verleden. Het was zeker een interessant hoofdpersonage, maar Corine Hartman heeft me niet voor de volle 100% kunnen overtuigen om ook de vervolgdelen op te pakken. Normaal gezien is een psychologische thriller het soort dat ik graag lees, maar ik had echter het gevoel dat Corine Hartman naast het introduceren van een nieuwe serie nog een ander punt op haar agenda had staan. Ze deed erg haar best om de gevaren van medicatie bij psychologische begeleiding aan te kaarten.

Hoewel dit uiteraard een zinvol thema is, neemt dit naar mijn gevoel een beetje te veel de bovenhand binnen het verhaal. Dit boek voelde voor mij echt als een introductie van het personage Faye. Doordat er werd gewisseld tussen verschillende vertelstandpunten, kon ik niet altijd even goed volgen wat er nu precies gaande was. Het hielp ook niet echt dat er nooit precies werd aangegeven welk personage je als lezer volgt.

Kort samengevat kan ik dus wel zeggen dat het boek voor mij niet erg duidelijk en op sommige momenten zelfs verwarrend was. Aangezien dit het eerste boek is dat ik van Corine Hartman lees, kan ik niet zeggen of dit puur aan het verhaal ligt of dat ik als lezer gewoon niet match met haar schrijfstijl. De spin-off Een dichte mist zou enkel in audioboek te beluisteren zijn en komt uit in augustus.