Stinkie – Tjibbe Veldkamp (Véronique)

Stinkie

Droomde jij vroeger ook van een eigen paard? Eentje waar jij heel veel van hield en zelf een naam aan had mogen geven. Dat je dan de hele dag ging kammen en waar jij vlechtjes in zijn manen deed. Waarmee je ging paardrijden door de weiden en in de bossen en natuurlijk meedeed aan wedstrijden en zo nu en dan eens won? Wel, dit verhaal gaat over Pip en dit boek begon eigenlijk ook zo. Maar er was één iemand die niet akkoord ging en die heeft er een eigen verhaal van gemaakt. Er werd hier een daar een tekening aan toegevoegd, woorden werden doorstreept en men schreef nieuwe tekstballonnen. Nieuwsgierig? Open dan snel het boek en maak kennis met Pip en haar schetenlatende vampierpony Stinkie.

Tjibbe Veldkamp staat bekend als schrijver van Agent en Boef. Grappige verhalen waar beginnende lezers heel veel plezier aan beleven. Ik ben dan ook superblij dat hij voor dit tijgerlezen boekje ook die toer opgaat. Of zit er stiekem toch nog iemand anders in het complot?

De cover laat al niks aan de verbeelding over en je ziet meteen dat er iemand duidelijk niet akkoord is met de titel. Die persoon heeft ook extra kanttekeningen erbij gemaakt. En dit gaat zo het ganse boek door. Voor elke verandering of verbetering heeft men de kleur rood gebruikt. Wat leuk is, is dat men voor de bladzijden gekozen heeft voor dik gekleurd papier. De kleuren blauw, roze, geel en beige primeren hier. De illustraties in de hardcover heeft Emanuel Wiemans gemaakt. Die illustraties zijn heel karakteristiek  en doen je al glimlachen bij het zien ervan. De tekening die aandacht vraagt werd netjes ingekleurd. De bijkomstige tekeningen kregen gewoon een zelfde kleur.

Het verhaal zelf is supergrappig en dit ligt volledig in de lijn met de tijgerlezenboekjes die Querido steeds nastreeft. Hun visie is dat ”kinderen het gelukkigst leren lezen als ze willen lezen“. En na het lezen van dit verhaal weet ik zeker dat dit boek weinig tussen de planken zal te vinden zijn.

Het lettertype is groot, wat het heel toegankelijk maakt voor heel wat kinderen. Het lettertype dat gekozen is voor de aanvullingen is een gewoon handschrift. Maar toch nog voldoende leesbaar voor jonge lezertjes.