Water

Water – Lara Reims (blogtour)

Water

Lizzie zit op een strenge kostschool die zich bevindt op een eiland. Alles lijkt goed te gaan tot de overheid beslist om het eiland op slot te doen en volledig af te sluiten van de rest van de wereld. Dat betekent ook geen internet of andere communicatiemogelijkheden met mensen buiten het eiland. De overheid beslist dat enkel mensen met het juiste paspoort mogen blijven, net als alle jongeren onder de zestien. Lizzie heeft dan wel niet het goede paspoort, maar ze mag door haar leeftijd wel nog op school blijven. Tot iemand ontdekt dat Lizzie een groot geheim heeft. En dan is er plots die koffer op het strand. Wat moet ze met de bijzondere chip die lijkt te communiceren met haar hoofd? Ze weet een ding zeker: ze moet van het eiland af, zo snel mogelijk…

Water past in de reeks die Lara Reims startte met Lucht. Hoewel het een totaal andere cover heeft gekregen, passen beide verhalen wel mooi samen! Ik ben alvast benieuwd naar andere delen.

Ik vind de cover van Water oprecht prachtig! En hij past goed bij het verhaal. Hoe Lizzie zich gevangen voelt op het eiland, volledig omringd door water, wordt mooi weergegeven door de dreiging op de cover van dit boek en is daar meteen voelbaar. Lizzies leven begint als een heel normaal verhaal; een jong meisje op een kostschool met haar eigen problemen, maar al snel verandert het verhaal, zeker wanneer ze de koffer vindt en daar komt Reims typische stijl bij kijken. Aan de start van het verhaal had ik niet meteen het gevoel dat de gekende elementen van Reims verhalen hier aanwezig waren, maar dat maakte het eens anders dan anders en niet per se slechter. Toch was ik blij dat we naarmate het verhaal vorderde ook de typische dystopische en sciencefiction/technologische elementen tegenkwamen. Die tekenen voor mij de boeken van Lara Reims, maar het was verfrissend om het hier op een andere manier te ervaren!

Water is voor mij tot hiertoe wellicht het beste boek dat deze auteur heeft geschreven. Het begin van het verhaal lijkt alle elementen te bevatten die we kennen uit de talloze andere YA-verhalen, maar Reims weet er haar eigen draai aan te geven en maakt het daardoor ontzettend boeiend en verrassend! De combinatie van hedendaagse en futuristische elementen zijn goed uitgewerkt en gaven me geen moment het gevoel ongeloofwaardig te zijn. Knap werk en ik kijk al uit naar het volgende boek!