Ik volg je

Ik volg je – Lisa Jewell (Véronique)

Ik volg je

Na vier jaar in het buitenland gewoond te hebben, keert Joey samen met haar kersverse man terug naar haar geboortestad. Ze wonen voorlopig in bij haar broer en zijn vrouw. Ze heeft het enorm getroffen met Alfie. Hij houdt heel veel van haar en zij ook van hem. Maar toch krijgt ze ook een ongelooflijke aantrekkingskracht tot Tom Fitzwilliam, de buurman, die ook directeur is op de plaatselijke school. Hij is twee keer zo oud als haar, maar oh zo charmant en knap. Hij is getrouwd en heeft zelfs een zoon.  Maar Joey raakt volledig in de ban van hem. Is de verliefdheid wederzijds? Is Tom gecharmeerd door haar? Is zij de enige met een geheim? Blijft haar geheim een geheim? Of wordt er stiekem meegekeken vanuit verschillende ooghoeken?

De kaft van deze paperback maakt je, met zijn donkere kleuren en de gele titel, direct nieuwsgierig.  Je wil te weten komen wie deze vrouw is, die voor het raam staat van de enige kamer die verlicht is. Het geeft je direct zin om in het boek te beginnen.

Van zodra je de eerste bladzijden leest, word je onmiddellijk geconfronteerd met een moord die gepleegd werd. De recherche is aanwezig en de eerste vaststellingen worden gedaan. Je krijgt al direct enkele elementen mee die verder in het verhaal  (misschien) wel een hint kunnen zijn naar het vinden van de moordenaar. Wie het slachtoffer is, daar wordt nog niet over gesproken.

Direct meegezogen en nieuwgierig gemaakt worden in het verhaal, daar hou ik wel van. Aan de hand van een dagboek krijg je in enkele maanden een spannend verhaal mee. Niet alleen vanuit het standpunt van Joey, maar ook andere personages leggen hun geheimen bloot en vertellen over hun leven in Bristol. Je krijgt ook een inkijk in de politierapporten. Wat je natuurlijk weer op een ander spoor zal brengen.  De samenloop van die verschillende mensen en de verslagen maken dat de verhalenlijnen uiteindelijk gaan samenvallen. Met een spannend einde als gevolg. Is dit het einde? Of denk je na het lezen van de epiloog dat er nog een boek komt?

De hoofdstukken zijn niet lang en zijn heel goed beschreven, waardoor men heel snel door het verhaal gaat. Het gaat op geen enkel moment vervelen. Je voelt je één van de volgende ogen waar de titel naar verwijst. Verschillende personen komen in de kijker te staan om eventuele dader te zijn. De schrijfster zet je constant op het foute been. Deze psychologische thriller is niet het eerste boek van Lisa Jewell en zal waarschijnlijk ook niet het laatste zijn. Ik ga zeker op zoek naar andere werken van haar.