Stink AVI's

Stink AVI’s – Jette Schröder (Véronique)

Als je bij jonge kinderen de woorden poep, pies, snot en slijm laat vallen, dan kan je het ongeloof dat een volwassene die woorden gewoon uitspreekt, eenvoudig van hun gezicht aflezen. Ze gaan naar elkaar kijken en zelfs luidop giechelen. In de hardcover STINK AVI’s is er geen enkel vies woord dat niet gebruikt wordt. Je leest alleen maar over smerige dingen, maar het blijft steeds grappig en de situaties zijn hilarisch. En dit maar met maar één reden van Jette Schröder de schrijfster: zoveel mogelijk kinderen aan het lezen te krijgen. Deze insteek kan je toch alleen maar toejuichen.

Want zeg nu zelf, zou jij je lach kunnen inhouden als je een verhaal voor je krijgt over een reus die op het punt staat om met een scheet een volledige stad weg te blazen? Of over een ontwerper die zichzelf in een berg snot heeft veranderd? Of een verhaal over een jongen die een stinkende trol in zijn bed gevonden heeft? Lachen doe je zeker. Echt waar, je kan niet geloven hoe vreemd ze het gemaakt heeft. Maar dat het hilarisch is, kan ik alleen maar bevestigen.

De korte verhaaltjes staan in de inhoudstabel volgens AVI ingedeeld. Er komen vier AVI’s aan bod, namelijk : M3, E3, M4, E4. Dus eerste lezertjes komen zeker aan bod om hun smerige woordenschat te vergroten. Lezen was nog nooit zo grappig. Niet alleen het technisch lezen wordt bevorderd, maar ook het begrijpend lezen. Ik zie als dit boek mijn klas rondgaat, zeker tijdens onze twintig minuten lezen, de vingertjes tikken naar de buur om hen attent te maken welke passage ze grappig, spannend of vies vinden. En dat zij dit straks ook maar eens moeten gaan lezen. Ik zie dat  ze stiekem hun gegiechel proberen in te houden bij het lezen van die stinkteksten….. en hier en daar wordt er zeker luidop gelachen.

Bij elk verhaal vind je bovendien een grappig weetje of een leuke activiteit gekoppeld om te doen. De nepdrol zal zeker een activiteit zijn die ze super vinden om na te doen.

Naast de bruine vlekken doorheen het boek word je ook getrakteerd op illustraties van Heleen Brulot, deze brengen de hilarische momenten tot nog een hoger niveau. Je kan het allemaal nog zo gek niet bedenken. Ben je dus op zoek om ook die grappenmakers van de klas aan het lezen te krijgen? Start dan met een verhaal voor te lezen uit Stink AVI’s. Welk? Daar ga je zelf moeten over beslissen, want Ik kan gewoon niet kiezen welke ik de leukste vond.