Liefde & ananas

Liefde & ananas – Isabelle Paz Soldan

Anna is dertig en weet niet waar ze met haar leven naartoe wil. Ze wacht op haar prins op haar witte paard, maar is slecht in daten, ze woont in een studentenflat met twee mannen en heeft geen doorgroeimogelijkheden op haar werk. Nochtans lopen er op het werk heel wat interessante mannen rond, of dat lijkt zo toch op het eerste zicht. Maar Anna heeft de neiging verliefd te worden op de verkeerde mannen: oftewel zijn ze al getrouwd, oftewel zijn ze gewoon onuitstaanbaar. Ligt het aan de mannen of ligt het gewoon aan haar?

Anna is een levensechte dertiger. Iedereen doet alsof hij weet wat hij doet, maar eigenlijk zoeken we allemaal naar wat we echt willen in ons leven. Dat maakt haar zo herkenbaar dat je meteen volledig mee bent in het verhaal. Dankzij de cover krijg je ook onmiddellijk een zomers gevoel, exact wat je misschien nodig hebt! De cover straalt de luchtige sfeer uit die ook voelbaar is doorheen het hele verhaal.

Liefde & ananas is vooral een luchtig verhaal dat ideaal is in een drukke periode om mee te ontspannen of van te genieten op het strand. Dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur leest het boek heel vlot weg en vlieg je er doorheen. Ondanks dat het boek wat clichés bevat, zoals heel veel feelgoods, stoort het zelden en ga je volledig mee op in het leven van Anna. Ze is ook heerlijk onhandig, wat vaak zorgt voor grappige situaties!

Naar het einde toe springt het verhaal wel een beetje van de hak op de tak. Sommige momenten en gebeurtenissen worden heel kort omschreven of aangehaald, maar ook al snel weer aan de kant geschoven om naar een volgende dag of moment te gaan. Het gaat net een beetje te snel om nog natuurlijk te voelen, maar houdt wel de vaart erin, al voelt het op het einde soms wat slordig aan. Dit komt voornamelijk omdat de focus daar misschien net iets te hard ligt op de verschillende mannen, in plaats van op Anna en de andere (grappige) blunders daarnaast.

Liefde & ananas is een fijn eerste deel van een reeks waar hopelijk snel meer delen van zullen verschijnen. Dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur, het herkenbare hoofdpersonage en de luchtige toon en herkenbare problemen vlieg je door het boek heen en heb je het in geen tijd uitgelezen. Het biedt de ideale afleiding tijdens een drukke werkweek of tijdens een vakantie aan het strand. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg op dit boek!