Sterke verhalen & hoe je ze schrijft – Rebecca Stern & Grant Faulkner (Valérie)

Droom je er van om een boek te schrijven maar weet je niet goed hoe je er aan moet beginnen? Met behulp van dit boek kan je als young adult maar evengoed als volwassene een straf verhaal leren schrijven in maar liefst één maand tijd! Het boek gebruikt NaNoWriMo (National Novel Writing Month) als uitvalsbasis. Dit is een Engels concept dat jonge schrijvers motiveert om elk jaar in de maand november een volledige roman te schrijven. Het dagelijks bezig zijn met schrijven maakt dat het niet alleen vlotter gaat, maar ook dat je minder geneigd zal zijn om af te haken als het niet meteen lukt. Je leert een dagelijkse wordcount goal bepalen, en je maakt kennis met je innerlijke redacteur die alles wat je al geschreven hebt maar niets vindt en die je daarom op vakantie mag sturen tot de eerste versie van je boek klaar is. Verder ontdek je aan de hand van vraag en antwoord of je eerder een planner, een schipper of een plipper bent. Verschillende queestes loodsen je op uiteenlopende manieren door je verhaal maar je kan ook de ‘dare-machine’ gebruiken om je personages meer kleur te geven, om obstakels te voorzien voor je protagnist(en) of antagonist(en) of om die ene plotwending te creëren die niemand zal zien aankomen. Kortom: schrijf elke dag, schrijf over alles en geef het niet op!

Eindelijk een boek met schrijftips waar je werkelijk iets aan hebt! Geen boek dat bol staat van de clichés en al voorgekauwde informatie, maar een boek dat tot de kern van het schrijven doordringt. Je krijgt een volle rugzak met tools aangereikt om op al je schrijftochten mee te nemen en te gebruiken.

NaNoWriMo (National Novel Writing Month) is een Engels concept dat jonge schrijvers motiveert om een schrijfroutine op te bouwen. Ik kende het concept niet, maar ik ben blij dat ik het heb leren kennen want ik voelde me meteen gemotiveerd om de uitdaging aan te gaan! Ik had nog maar twee pagina’s gelezen en ik voelde de schrijfkriebels al opborrelen vanuit de toppen van mijn tenen tot in de puntjes van mijn haar! Dus kroop ik in mijn pen en ging met de tips uit het boek aan de slag. Ik vond het ook heel inspirerend om te lezen waar bekende auteurs zoals bv Suzanne Collins (The Hunger Games-trilogie) hun ideeën gehaald hadden voor hun bekendste werken en welke methoden zij gebruikten om plotwendingen of extra personages te creëren.

Het stappenplan van week nul tot week vier zorgt er met korte dagelijkse schrijfopdrachten voor dat je je schrijfsels levendig houdt en dat er een frisse wind door blijft waaien. Af en toe een absurde gebeurtenis die voor de nodige schwung zorgt is dus zeker niet weg te denken uit dit proces. Tot slot word je naar de finish gesupporterd waardoor opgeven absoluut geen optie meer is want volgende uitspraak komt regelmatig terug in het boek:  jouw verhalen zijn belangrijk. De wereld heeft ze nodig.

Mijn verhaal afwerken voor het einde van deze maand zal door de combinatie van werk, gezin en hobby’s niet haalbaar zijn voor mij, maar het heeft me wel weer kunnen motiveren om dagelijks te schrijven, ook al is het de ene dag een volledige pagina en de andere maar drie zinnen.

Rebecca Stern en Grant Faulkner hebben met Sterke verhalen en hoe je ze schrijft een boek gecreëerd dat ik zal koesteren en waarin ik nog regelmatig zal terugbladeren om met hun opdrachtjes aan de slag te gaan of om mijn motivatie terug te vinden als mijn innerlijke redacteur beslist om vroeger terug te komen van vakantie! 😉