Dikkie Dik zoekboek – Jet Boeke (Marloes)

Maandag met meer dan letters: Waar ben je, poes?

In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Dikkie Dik zoekboek.

De rode dikke kater, ontworpen door Jet Boeke, is al jaren een bekend figuur in de kinderwereld. Sinds 1978 siert Dikkie Dik de televisie en vanaf 1983 is de kat ook niet meer weg te slaan uit de boekenwereld. Met Elke dag Dikkie Dik kan een kind elke avond genieten van een kort verhaaltje en het Dikkie Dik babyboekje is een stoffen boekje voor de allerkleinsten. Je kunt tegenwoordig zelfs met Dikkie Dik in bad. Gelukkig kun je nu ook overdag speuren met de dikke kater.

In het Dikkie Dik zoekboek ga je samen met Dikkie Dik in negen zoekplaten op zoek naar verschillende voorwerpen. Boeke laat je door de tuin gaan – waar je op zoek moet naar een kleed, een bal, een slak of een bij – of sleurt je mee naar de keuken. Je neemt een kijkje op de boerderij of in het washok waar Dikkie Dik samen met zijn vriendjes een enorme bende hebben gemaakt. Tot slot bezoek je de dierentuin, waar verschillende dieren verstopt zijn.

Stiekem is dit zoekboek leuk voor jong en oud. De eerste pagina’s beginnen vrij simpel. Het plaatje dat je aan de zijkant van de pagina’s ziet staan, moet je terugvinden op de tekening in het midden. Tegelijkertijd staan er prikkelende vragen op de plaat (‘Dikkie Dik speelt graag buiten. Kun jij hem vinden?’ of ‘Er is één eendje alleen op avontuur. Zie jij waar?’) die uitnodigend werken: ga maar speuren. Halverwege het boek wordt het af en toe moeilijker: de plaatjes zijn niet altijd helemaal meer hetzelfde; kun je ze alsnog vinden? Ook de vragen worden complexer: ‘Welke kledingstukken zie je?’ of ‘Een brief in een fles! Wat zou erin staan?’

Op die manier bedient Boeke meerdere leeftijdsgroepen tegelijkertijd. De allerjongsten zullen genieten van de overduidelijke plaatjes, terwijl de ouderen na kunnen denken over een inhoud van een brief in een fles of zijn of haar eigen lievelingsdier. Dit alles kunnen ze doen met behulp van de Boeke-achtige prenten. Het boek bevat pagina’s vol dieren, kleurtjes en gebeurtenissen, zonder dat het te druk wordt. De rustige kleuren die Boeke gebruikt, in combinatie met de kalme belijning van de objecten, maken dit mogelijk.

Het Dikkie Dik zoekboek is nét iets meer dan een lekker zoekboek. Het bevat educatieve trekjes door de vragen en daagt jong en iets ouder uit te fantaseren over spannende briefjes of sneeuwpoppen. Net als het badboekje, stoffen boekje of Elke dag Dikkie Dik is dit een schot in de roos!