Spoedcursus kerstgevoel

Spoedcursus kerstgevoel – Louise Bay

Spoedcursus kerstgevoel

Wanneer Sebastian telefoon krijgt van zijn oma uit Snowsly is hij in eerste instantie bezorgd. Zijn oma heeft haar enkel verzwikt waardoor ze hulp nodig heeft bij het organiseren van het kerstfeest en de -markt in de kersthoofdstad van Engeland. Alleen heeft Sebastian helemaal niks met dat vrolijke gedoe en vlucht hij tijdens de feestdagen het liefst naar een tropisch eiland. Zijn oma is heel overtuigend en hij kan geen nee tegen haar zeggen. Zo ontmoet hij in Snowsly Celia Sommers, de grootste kerstfan aller tijden. Ze is vastbesloten om Sebastian te laten inzien wat de magie is van kerst en hij is vastbesloten om zich niet te laten ompraten, maar hoe meer tijd hij met haar doorbrengt, hoe moeilijker dat wordt… Kunnen ze de kerstmarkt in Snowsly redden? En kan Celia Sebastian overtuigen?

Ik ben sinds de Mister– en Dokter-serie fan van Louise Bay! En ik ben natuurlijk ook fan van kerst, dus toen ik zag dat Bay een kerstverhaal heeft geschreven dat in het Nederlands zou verschijnen, kon ik niet anders dan Spoedcursus kerstgevoel lezen.

Net zoals in haar andere boeken, gebruikt Louise Bay enkele bekende tropes in dit verhaal; gedwongen nabijheid en grumpy versus sunshine zijn de hoofdtropes in dit boek. Sebastian is de niet-kerstliefhebber, maar hij is niet zo zwartwit in zijn denken dan de meeste mannelijke hoofdpersonages in andere feelgood. Dat maakt dit boek verfrissend en Sebastian een fijn personage om te volgen. Celia is een doorzetter, ook met een eigen verleden, maar het duurt een tijdje voor de lezer daar een duidelijk beeld van krijgt. Dat maakt dat je nieuwsgierig blijft doorlezen om meer over haar te ontdekken.

Is het volledig onvoorspelbaar? Natuurlijk niet, maar in dit soort verhalen is dat niet zo’n groot probleem. Er zitten een paar onverwachte wendingen en verrassingen in en het is leuk dat de auteur daarin is geslaagd. Het verhaal heeft een aangenaam tempo en een heerlijke kerstsfeer en dat is alles dat een fijne feelgood voor de winter/feestdagen nodig heeft.

Spoedcursus kerstgevoel is een perfect boek voor tijdens de winter en feestdagen. Met voldoende kerstmagie, romantiek en liefde zorgt dit boek voor enkele uren ontspannend leesplezier. Geen ingewikkelde verhaallijnen, maar wel twee heerlijke hoofdpersonages die je meenemen in een dunne feelgood die je snel uitleest. Louise Bay blijft een auteur die ik heel graag lees!