Een zeer opmerkelijk verschijnsel – Hank Green (Marloes)

Zo fragiel als de lucht; omhuld door een sterk verhaal

‘Roem is tenslotte slechts de optelsom van alle misverstanden die rond een nieuwe naam ontstaan.’ Als broer van John Green is het knap lastig zelf ook als schrijver door te breken. Green zet met zijn boeken als Weeffout in de sterren en Papertowns een hoog niveau neer, dat met moeite te evenaren is. Gelukkig kan broer Hank Green putten uit eigen ervaring. Zijn leven als YouTube-ster vormde dan ook een kleine basis van Een zeer opmerkelijk verschijnselHet resultaat? Een sterk, soms wat over de top, verhaal met een belangrijke boodschap.

In Een zeer opmerkelijk verschijnsel komt de jonge April aan het woord. Ze zit midden in haar kunstopleiding wanneer ze samen met vriend Andy per toeval een reusachtige sculptuur aantreft in New York. Ze maakt er een filmpje van en plaatst het op YouTube. Vanaf dat moment verandert haar leven, alsmede dat van Andy en Aprils vriendin Maya. Binnen no time groeit April uit tot een wereldster van formaat. Ze moet zich wapenen tegen de grote boze buitenwereld, terwijl ze tegelijkertijd probeert uit te vinden wat sculptuur Carl, met al zijn klonen in andere wereldsteden, in de wereld doet, waar hij vandaan komt en wat hij van plan is.

De belangrijkste boodschap in Een zeer opmerkelijk verschijnsel lijkt te liggen in het effect van bekendheid en de gevolgen ervan. Als lezer maak je mee hoe April te snel te beroemd wordt en daardoor min of meer vergeet dat ze mens is: ‘En ik was eraan gewend geraakt om mijn leven af te meten in likes.’ Steeds meer verwordt ze de persoon die eigenlijk niemand wil zijn en het is dan ook deze ontwikkeling die Green prachtig in beeld brengt.
Met een flinke dosis humor, ‘Ik duwde hem opzij, knipte het licht aan en liep zijn hotelkamer in, die in de paar uur dat we hier waren in een complete chaos was veranderd. ‘Jeetje, zat er een bom in je koffer?’’, en goed uitgewerkte luchtige verteltrant werkt hij April uit tot een volledig driedimensionaal personage. Als lezer ervaar je sterk hoe April van een min of meer normaal meisje met een eigen wil verandert in een trekpop van de wereld. Haar ontwikkeling wordt via het uitgebreid weergeven van gedachtegangen en onder andere geplaatste Tweets in beeld gebracht. Als lezer hou je je hart vast wanneer April steeds meer onmenselijke karaktertrekken gaat vertonen. Vooral Maya’s blik daarbij werkt ontnuchterend. Zij lijkt, meer dan wie dan ook, te zien wat er in April langzaam kapot gaat: de roem die ze lijkt te hebben is gevaarlijker dan wat dan ook: ‘Roem verscheurt mensen, en dit gaat veel verder dan wat de meest beroemde mensen meemaken. Je praat over jezelf alsof je een werktuig bent, maar je bent ook een persoon. Eentje die zich ontwikkelt.’

Hoewel het verhaal op zichzelf wellicht wat overdreven is, en ongeloofwaardig overkomt, slaagt het boek vanwege de uitgedragen boodschap. Juist de onwerkelijke wereld zorgt ervoor dat je als lezer in staat bent objectief naar de gedragingen van April te kijken en je bezorgd te maken. De wereld met Carl weerspiegelt de onveilige wereld van de beroemdheden en laat als geen ander zien wat de invloed van de moderne media is: filmpjes die viral gaan kunnen allesvernietigend zijn.
Het bericht is zorgwekkend; dat valt niet te ontkennen. Echter, de luchtige, open en toegankelijke (korte zinnen, directe vertellingen) verteltrant van Green zorgt ervoor dat Een zeer opmerkelijk verschijnsel tóch positief lijkt en geenszins louter aandoet als waarschuwing of gebod. Green zet in op een toegankelijk verhaal vol waan en werkelijkheid, waardoor hij meer dan slaagt. Hij laat zien dat hij nét als zijn broer een schrijver kan zijn.