Ridder Roa en de gevaarlijke draak

Ridder Roa en de gevaarlijke draak – Pim Lammers (Véronique)

Prinses Roa draagt een prachtige witte plofjurk, want ze moet van haar mama de koningin trouwen met een ridder. Maar alle ridders zijn op! Ze hadden allemaal de taak om de  draak te verslaan. Die draak hield prinses Ayla gevangen, dus nu er geen ridders meer zijn. Wie zal de draak verslaan? En wie zal dan de prinses bevrijden? Gelukkig heeft prinses Roa een prachtig en duidelijk plan!

De kaft is heel opvallend door zijn kleuren. Hij geeft een stad uit de Middelleeuwen weer, een groot bos, enkele bergen en natuurlijk de gevaarlijke draak, met op de top van één van de bergen een ridder. Ridder Roa! Dat kon je lezen door de titel natuurlijk. Grappig zijn de vele ridders die verstopt zitten in één van de bergen. Maar ook in het bos krijg je kleine hoofdjes van heel wat enge rovers mee.

Van zodra je het boek opent, krijg je enkele pagina’s uit een vriendenboek, die je vertellen wie er allemaal in het sprookje meespelen. Ik vind dit een hele leuke en vernieuwende instap van een verhaal, heel herkenbaar voor kinderen. Die doet je al vermoeden dat dit geen gewoon verhaaltje wordt.

Een sprookje is een volksverhaal dat door veel te vertellen door iedereen gekend is. Waarin vaak magie een rol speel en een beroep gedaan wordt op de fantasie van de lezer of luisteraar. Het begint meestal met de stereotiepe openingsformule: Er was eens. … Tot daar klopt de definitie van dit sprookje wel. Want ook dit sprookje begint met: Er was eens ….. Maar daar eindigt meteen wel de vergelijking.

Want dit sprookje lapt gewoon al die regeltjes aan zijn laars. Dit sprookje is grappig, meeslepend en heel spannend, maar ook heel modern, vernieuwend en eigentijds. Internet en zoekpagina’s, maar ook vloggers komen in het sprookje voor. Ook de liefde wordt zo mooi beschreven en komt heel natuurlijk over. Tekst en tekeningen vullen elkaar wonderwel aan.

Je kan dit boek voorlezen, maar ook de gevorderde lezers zullen met plezier dit sprookje tot “en ze leefden nog lang en gelukkig “ uitlezen.  Krijg je dan nog niet genoeg van Prinses Roa, geen paniek, achteraan het boek verklapt Pim Lammers dat er een tweede deel is namelijk Ridder Roa en de boze tovenaar.