Poe in de polder

Poe in de polder – meerdere auteurs (Blogtour)

in Poe in de polder verzamelen 24 auteurs van verschillende nationaliteiten hun werk. Gedichten en kortverhalen wisselen elkaar af, maar ze hebben één ding gemeenschappelijk: alle auteurs hebben zich laten inspireren door meesterverteller Edgar Allan Poe. Ze hebben zijn werk als inspiratiebron gebruikt en laten in hun bijdrage hun eigen verbeelding spreken.

Ik moet meteen even toegeven dat ik niet heel erg bekend ben met het werk van Edgar Allan Poe. Uiteraard ken ik zijn naam en de titels van zijn bekendste werken, maar ik ben niet echt vertrouwd met zijn oeuvre. Dat maakte dat ik zonder al te veel ideeën of verwachtingen aan deze bundel begon.

Het grote voordeel van deze bundel: het zijn allemaal korte verhalen of gedichten, dus als een verhaal of schrijfstijl je niet echt ligt, kan je snel door met een ander. Het nadeel van deze bundel: als je het verhaal leuk vindt, is het snel gedaan en moet je weer verder. Dubbel natuurlijk, elk voordeel heeft zijn nadeel. Ik vond het heel inspirerend om te zien hoe alle auteurs zich op hun eigen manier hebben laten inspireren door Poe en er hun eigen draai aan hebben gegeven. In sommige bijdrages herkende ik wel een touch van Edgar Allan Poe, maar lang niet in helemaal, wat het een bijzondere ervaring maakte.

Niet alle verhalen konden me bekoren omwille van het ietwat brute karakter of de zeer bijzondere schrijfstijl, terwijl andere zeer vlot geschreven waren zonder de speciale sfeer te verliezen. De cover is vrij donker en zou me niet echt aanspreken om het boek vast te nemen, maar de layout van het binnenwerk past er wel mooi bij, wat een fijn geheel oplevert. De verdeling had misschien net iets meer in evenwicht kunnen zijn; eerst komen heel veel kortverhalen en dan bijna alle gedichten. Misschien was het fijn geweest om die wat meer af te wisselen om de snelheid erin te houden, maar dat is een detail.

Poe in de polder is een bundel waar echte fans van Edgar Allan Poe zeker van zullen genieten, maar ook lezers die niet vertrouwd zijn met zijn werk, kunnen iets leuks terugvinden tussen alle verhalen en gedichten. Hoewel niet alle verhalen me konden bekoren, waren er genoeg die dat wel konden. Fijn om te zien hoe auteurs elkaar kunnen inspireren!