Boer Boris op wielen

Boer Boris op wielen! – Ted van Lieshout en Philip Hopman (Marloes)

Boer Boris op wielen! van Ted van Lieshout en Philip Hopman zal menigeen direct in het oog springen. Het boek, min of meer volgens de contouren van een trekker, ‘staat’ namelijk op wielen. Vier wielen welteverstaan. Die vier wielen vormen tegelijkertijd de wielen van de trekker op de cover van het boek. En op die trekker? Op die trekker vind je Boer Boris, kip, muis, schaap, vogel en varken. Het vormt een kleurrijk geheel dat erom roept gelezen te worden.

Het verhaal zelf gaat, hoe kan het ook anders, over Boer Boris. Geheel in gepaard rijm beschreven ontwikkelt zich een avonturenverhaal waarbij Boer Boris met verschillende voertuigen én verschillende dieren of mensen op pad gaat. Elk voertuig wordt groter en bevat meer wielen. Aan de jeugdige luisteraar te ontdekken hoeveel wielen precies: ‘Ze rijden op de motor in ’t midden van de straat. Kijk eens hoe de wielen draaien, kijk eens hoe dat gaat!’

Hoewel het verhaal op zichzelf niet echt aantrekkelijk is, blijkt het al na één bladzijde succesvol. Enerzijds heeft dit te maken met de eerder genoemde rijmvorm. Van Lieshout zorgt er op deze manier voor dat de zinnen gemakkelijk voor te lezen zijn in een bijna zangerige stijl. Het verhaal krijgt daardoor iets vrolijks, iets lacherigs. Daarnaast zit de kracht in de herhaling. Elke bladzijde die je omslaat betekent een nieuw avontuur. Elk avontuur is hetzelfde opgebouwd, maar bevat tal van ‘verrassingen’: Wie gaat er met Boer Boris mee? Met welk voertuig gaan ze op pad? Hoeveel wielen tellen we? Tegelijkertijd worden verschillende zinnen herhaald, waardoor een mate van voorspelbaarheid ontstaat: ‘Boer Boris gaat op pad. Met wie? Op wat?

Ook de illustraties van Hopman dragen bij aan het succes van Boer Boris op wielen! Kleurrijke bladzijden, met voor eenieder herkenbare dieren, voertuigen en mensen, ondersteunen de tekst. Ze ogen simpel, maar bevatten op allerlei plekken boeiende details. Zo wordt de ‘megatruck’ achtervolgd en zit de trein bomvol te benoemen dieren en mensen. Op elke bladzijde is Boer Boris het stralende middelpunt, een herkenningspunt voor de échte Boer Borisliefhebber.

Boer Boris op wielen! is een heerlijk kijk- en leesboek dat zeer zeker niet misstaat in je kast. Van Lieshout en Hopman laten zien dat je ook met ‘simpel’ kunt scoren. Doeltreffend, ritmisch en vrolijk; zo simpel kan het zijn.