Happy in de Hofstad – Blogtour

Welkom in Happy in de Hofstad! Renée Olsthoorn neemt de lezer in drie verhalen mee in het leven van de grote familie Boterenbrood. Elk boek volgt een ander personage dat rechtstreeks of onrechtstreeks een connectie heeft met de familie.

In De Franse slag volgen we Eva. Haar grootste hobby en passie is fotografie, maar ze werkt ook in het restaurant van haar vader. Dat geeft haar financieel iets meer zekerheid. Ze zoekt naar de liefde van haar leven, maar heeft tot nu toe geen succes. Tot ze in het restaurant de knappe Fransman Lucien Lamoureux ontmoet. Het was alsof deze ontmoeting in de sterren stond geschreven… Is Lucien haar prins op het witte paard?

Boek twee, Josefiens zevende hemel, gaat over Josefien. Zij is een nichtje van Eva uit boek één en vertrekt na haar scheiding met een Brit terug naar haar familie in Nederland. Ze wil haar grootste droom realiseren: een eigen patisserie, gespecialiseerd in vegan gebak. Eén ding staat voorop: geen man op dit moment in haar leven. Maar de liefde komt soms onverwacht… Hoe hard Josefien zichzelf ook heeft voorgenomen om niet te snel terug verliefd te worden en al helemaal niet opnieuw op een omhooggevallen Brit, opeens staat de knappe Luke Lovegrow voor haar neus… Hoewel ze elkaars tegenpolen zijn, is de vonk voelbaar. Trekken tegenpolen elkaar aan? Of is er echt een grens in hoe verschillend geliefden kunnen zijn?

Een serenade voor Gina neemt de lezer in eerste instantie mee naar New York, waar Gina woont. Ze heeft Nederlandse en Italiaanse roots en komt via brieven van een oud familielid in contact met haar Nederlandse oorsprong: de familie Boterenbrood. Tijdens haar dagelijkse jogrondje komt ze toevallig Sven tegen. Hoewel, toevallig… Sven heeft haar al vaker opgemerkt tijdens het lopen, maar durfde haar nooit aanspreken. Tot nu. Ondertussen leert Gina haar Nederlandse familie kennen en probeert ze rustig kennis te maken met Sven. Helaas brengt dat nare herinneringen naar boven aan het verlies van haar vorige geliefde…. Kan Sven haar terug ontdooien?

Ik vond het in zijn geheel een leuke serie om even bij weg te dromen. Als Vlaamse had ik in boek één wel moeite met het extreem Nederlandse taalgebruik. Ik begrijp best al een woordje, maar dit is echt extreem extreem. De zinnetjes, typische woordjes… Op een bepaald moment ergerde ik mij een beetje aan het woordgebruik. Niets tegen Nederlands hoor 🙂

Daarnaast was het ook vrij dramatisch, zeker de plotwending naar het einde toe. De liefde tussen Eva en Lucien en de ontwikkelingen daarin vond ik heel leuk om te volgen en voelden aan als een fijn feelgoodverhaal. De extra gebeurtenis was overbodig, het verhaal had dit niet echt nodig om aan te slaan waardoor het een beetje over the top voelde, maar dat neemt niet weg dat ik Eva en Lucien in mijn hart sloot.

Boek twee kon mij qua dramagehalte al meer bekoren. Josefien is heel down to earth en haar nuchterheid sprak me wel aan. Ook in deze roman zit wel de nodige drama natuurlijk, maar die wordt veel beter gedoseerd waardoor hij de lezer niet overvalt. Ik vond Josefien en Luke opnieuw een heel fijn duo om te volgen. Vooral omdat ze zo verschillend zijn, dat gaf een unieke chemie en heel grappige conversaties. Josefien is heel pittig en absoluut niet op haar mondje gevallen; dat kan ik zeker waarderen in een romantisch verhaal! Af en toe gingen de discussies tussen haar en Luke misschien net iets te ver en nam de auteur iets te uitgebreid de ruimte en tijd om die uit te diepen, maar los daarvan was het een heel fijn boek om te lezen war ik van genoten heb!

Het derde boek is zonder twijfel mijn favoriet. Hierin komen heel veel personages en gebeurtenissen terug uit de vorige twee delen en dat maakt het extra interessant. Je herkent ze terug en ziet gebeurtenissen zich verder ontwikkelen waardoor ze meer diepgang krijgen en beter worden uitgewerkt. Dat geldt zeker voor de personages: die krijgen hier een extra laagje waardoor ze nog interessanter worden.

Happy in de Hofstad is een heel fijne serie die makkelijk wegleest. De delen volgen elkaar mooi op, hoewel je deel twee los zou kunnen lezen. Voor deel drie heb je wel de voorgaande delen nodig. Het is een aanrader voor iedereen die houdt van een luchtig verhaal, romantiek en de nodige dramatiek tussendoor. Boek drie is wat mij betreft het beste deel in deze trilogie en toont echt wat de auteur in haar mars heeft! Ze zijn ideaal om even bij weg te dromen en de dagdagelijkse sleur te doorbreken.

De boeken zijn allemaal verkrijgbaar als luisterboek en als e-book! Je vindt ze onder andere op Boekenwereld, Standaard Boekhandel en Kobo!