Opgeschud

Opgeschud – Lianne Reintjes (New girls on the block, #2)

We zijn ondertussen twee jaar na de avonturen in Opgescheept. Jenny, Else en Lindsay wonen nu al een hele tijd samen en zijn, ondanks hun verwachtingen en verschillen, beste vriendinnen geworden. Ze kunnen zich geen leven zonder elkaar meer voorstellen. Toch heeft het leven nog een aantal uitdagingen voor hen in petto! Jenny is haar eigen bedrijf als illustrator gestart en ontmoet per toeval de knappe Jasper. Zou ze, net als haar vriendinnen, dan ook eindelijk kans maken op haar eigen ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’? Lindsays relatie met Nick loopt fantastisch, maar de problemen in haar familie en de druk met haar opleiding in combinatie met haar werk worden haar stilaan misschien toch echt te veel. Ondertussen loopt ook de relatie tussen Else en Maurice goed, op één klein puntje na: Else heeft haar ouders nog steeds niet over hem verteld omdat ze weet dat ze hun kritiek zullen uiten. Kan ze het geheim blijven houden? Genoeg stof voor een nieuw verhaal!

Net als in boek één vond ik het zeer fijn om het verhaal vanuit de drie verschillende vriendinnen te kunnen lezen. Het brengt de nodige afwisseling omdat de meiden sterk van elkaar verschillen, maar dat maakt natuurlijk ook dat je altijd een voorkeur voor één van hen gaat hebben. Ik kon me erg goed inleven in Else en bij uitbreiding ook in Lindsay, maar net als in boek één had ik absoluut geen klik met Jenny. Ze voelt zo gemaakt aan dat ik haar vanaf bladzijde één niet geloofde en af en toe moest worstelen om haar hoofdstukken volledig uit te lezen. Dat komt vooral omdat ik haar veel te kinderachtig vind voor de leeftijd die de vriendinnen blijken te hebben volgens het verhaal. Ze zou begin twintig moeten zijn, maar komt vaak over als een puber van een jaar of vijftien, waardoor ze een beetje uit de boot valt. Dat komt deels ook door de stijve dialogen die Reijntjes naar mijn gevoel heeft neergepend en die zo gemaakt zijn, dat ze niet echt aanvoelen. Mensen praten niet op die manier en daardoor verlies je de voeling met het personage volledig.

Gelukkig zijn er Else en Lindsay die elk op hun eigen manier zorgen voor een boeiend verhaal. Dit in combinatie met de fijne schrijfstijl van Reijntjes maakt dat het boek heel vlot leest en dat je het in geen tijd weer uit hebt. Naar het einde toe gebeuren er heel erg veel dingen, die me doen twijfelen aan het feit of er nog ruimte is om een derde deel te schrijven, dus ik ben benieuwd wat de auteur van plan is! Hoewel het laatste deel van het boek door alle ontwikkelingen nogal vol zit, vind ik wel dat het boek op een fijne manier wordt afgerond.

Opgeschud is het tweede deel in New girls on the block en naar mijn mening toch net iets minder sterk dan zijn voorganger. Ik miste de klik met Jenny totaal en liep een beetje verloren in de statische en onrealistische dialogen in haar hoofdstukken. Van de verhalen van Else en Lindsay kon ik gelukkig wel genieten en dankzij de schrijfstijl van Reijntjes is het een boek dat opnieuw vlot leest. Ik ben benieuwd of er nog een derde deel komt of niet.