Confessions of a teenage serial killer: De Beschermengel – Bjorn Van den Eynde

Ik ben niet trots op wat ik gedaan heb. Misschien heb ik zelfs spijt. Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet opnieuw zal doen.

Yanis Fournier, een achttienjarige jongeman, wordt vermoord teruggevonden met een handgeschreven tekst op zijn borst: Ne la touche pas. Raak haar niet aan. Tijdens de zoektocht naar de waarheid blijkt dat Yanis Fournier toch niet enkel vrienden heeft gemaakt in zijn leven en ook zijn duistere kanten had. En die heeft ook Alix Vexin-Blanc mogen ontdekken. Enkele dagen voor zijn dood vindt er een confrontatie tussen hen plaats en door zijn overlijden komt ze plotseling in de spotlights te staan… Is zij de persoon die niet aangeraakt mag worden? En wie probeert haar te beschermen?

Lezers die mij en de blog al een tijdje volgen, weten dat ik enorme fan ben van de boeken uit de reeks Team Mortis van dezelfde auteur. Ik ben dan ook heel blij dat er ondertussen weer een nieuw deel is verschenen én dat Van den Eynde ook een nieuwe reeks is gestart: Confessions of a teenage serial killerDe Beschermengel is het eerste deel!

Waar ik bij Team Mortis altijd meteen in het verhaal zit en blij ben dat ik terug mee kan lezen met de gekende personages, had ik hier wat moeite om in het verhaal te komen. Wellicht omdat je geen van de personages al kent, die luxe heb je natuurlijk wel in Team Mortis, en daar moest ik toch even aan wennen. Ze hebben ook geen al te makkelijke namen, waardoor je als lezer in het begin zeer aandachtig moet lezen om te kunnen volgen.

Eenmaal je aan de setting, de personages en het verhaalverloop gewoon bent, zit je wel in een heel fijne leesflow en wordt de spanning ook opgedreven. Dankzij de vlotte schrijfstijl van de auteur leest het boek enorm vlot, zeker als de zwarte pagina’s verschijnen en daardoor de dader ook aan het woord komt. De gekende opbouw van in Team Mortis is hier voor de fans zeker zichtbaar, maar met andere personages, en dat maakt het extra spannend. Ik ben vooral benieuwd hoe de reeks verder zal gaan. De ontknoping had ik niet zien aankomen, en ik vraag me af of de reeks wordt opgebouwd rond dezelfde personages of dat er steeds een andere moordenaar aan het woord komt. Nog veel om te ontdekken…

De beschermengel is het eerste deel in een nieuwe, spannende YA-reeks voor liefhebbers van het thrillergenre. Je volgt het verhaal vanuit Alix, die door een stom toeval (of niet, natuurlijk…) betrokken raakt bij de moord op Yanis Fournier. De lezer heeft even tijd nodig om in het verhaal te komen, maar daarna is het een echte rollercoaster. Ik ben alvast benieuwd naar het vervolg!