Ooit in september – Emma Anna (Blogtour)

Oliver studeert voor scriptschrijver en mag voor zijn eindstage meedraaien bij een populaire Nederlandse tv-serie. Hoewel hij het moeilijk heeft met enkele omstandigheden in zijn privéleven lijkt de eindstage hem toch goed te doen. Zeker wanneer hij acteur Lou Martens ontmoet. Hij is een van de hoofdrolspelers en de twee hebben onmiddellijk een klik. Oliver twijfelt voor het eerst ook echt aan zichzelf en zijn seksuele identiteit: elke keer wanneer hij denkt aan de knappe, sexy Lou slaat zijn hart een slag over. Hoewel Oliver geen energie heeft om de confrontatie met zichzelf aan te gaan, kan hij niet ontkennen dat er tussen hem en Lou iets staat te gebeuren. Sommige dingen staat nu eenmaal in de sterren geschreven…

Emma Anna doet het weer! Ooit in september is een breekbaar, maar prachtig verhaal dat me diep heeft geraakt. De tranen stonden in mijn ogen, mijn hart werd meerdere keren gebroken, maar ‘soms hou je van iemand omdat hij als thuiskomen voelt’. En dat doe je als lezer bij dit boek: thuiskomen.

Ik heb enorm veel respect voor de manier waarop Emma Anna de twee jongens en hun chemie heeft neergezet. Om als vrouw te schrijven over homoseksualiteit en dat ook op zo’n rakende manier te doen vind ik prachtig. Ondanks dat ze dus niet uit haar eigen ervaring kan putten, zijn Ollie en Lou zo levendig en zo echt, dat het lijkt alsof je hen kent. Alsof je hen zou kunnen opzoeken, zou kunnen bellen en vragen om straks pizza te gaan eten. Wat een schatjes zijn het! Ze zijn heel verschillend, maar vullen elkaar zo mooi aan.

Ook de harde realiteit waar Oliver en Lou mee te maken krijgen, past in dit verhaal en zorgt voor realisme. Ondanks dat je je bevindt in een wereld vol glitter en glamour, zeker wat betreft acteur Lou, blijven de personages heel erg met hun voeten op de grond en komen er ook problemen aan bod waar ‘gewone’ mensen mee te maken krijgen, los van welk beroep ze doen of hoe beroemd ze zijn. Bijvoorbeeld rouwverwerking en depressie zijn twee thema’s die een heel bijzonder plekje hebben gekregen en die dit verhaal zoveel extra dimensie hebben gegeven. Het maakt van Lou en Oliver nog sterkere personages, waar iedereen zich in kan inleven en die de lezer raken tot in het diepst van zijn ziel.

Ooit in september is een boek met een prachtige cover en titel en een nog mooiere inhoud. De personages zijn levensecht en komen tot leven, maken dingen mee waar (helaas) ook bijna alle lezers in hun leven ooit mee in aanraking komen en raken je met hun verhaal tot in je ziel. Emma Anna breekt meermaals je hart, maar gelukkig wordt het ook met liefde weer gelijmd. Wat een prachtig boek!