Ongehoorzaam – Whitney Gardner

Julia’s leven is allesbehalve eenvoudig. Wanneer ze van school wordt gegooid voor het spuiten van een (helaas illegale) muurtekening om haar beste vriendin te verdedigen, is ze verplicht naar een gewone school te gaan waar zij de enige dove leerling zal zijn.
En dat valt niet mee. Ze heeft amper contact met de andere leerlingen en kan alleen nog maar plezier halen uit haar kunst. Maar samen met de verandering van school heeft ze ook de belofte gemaakt aan haar moeders om te stoppen met taggen. Julia’s kunsthart kan het niet laten er stiekem op uit te trekken, maar ze blijkt niet de enige vandaal in de stad te zijn: iemand voegt dingen toe aan haar tekeningen. Voor ze het weet, zit ze middenin een graffitioorlog, met de politie op haar hielen.

Het eerste wat meteen opvalt aan dit boek is de prachtige cover. Toen ik dit boek voorbij zag komen op internet wist ik meteen dat ik het wilde gaan lezen. De kunstzinnigheid en zachte kleuren maken van dit boek een echte eye catcher. Ook de originaliteit van dit thema sprak me aan en deed me een beetje denken aan Ik geef je de zon. Deze boeken zijn binnen het genre YA minder vaak voorkomend, maar daarom zeker niet minder boeiend.

Naast het kunstthema bevat dit boek nog een heel origineel uitgangspunt: een doof hoofdpersonage. De auteur biedt de lezer een unieke kijk in het leven van een tiener met gehoorproblemen. Ik moet toegeven dat ik zelf geen ervaring heb met dit thema, maar daarom sprak het mij des te maar aan. Julia is af en toe wat stereotiep en voorspelbaar, misschien zoals een echte tiener na verloop van tijd ook wordt, maar dat neemt niet weg dat ze een goede gids is doorheen haar persoonlijke wereld van graffiti en contact maken met andere mensen.

In het begin werd ik heel erg geprikkeld door beide hoofdthema’s en door de personages, maar op een gegeven moment kwam het verhaal naar mijn gevoel een beetje in een sleur terecht. Er zat weinig actie in en Julia leek in herhaling te vallen met haar geruzie en geheimzinnige gedoe. Hoewel ik erg genoot van de spanning die ontstond tijdens het taggen op illegale plaatsen, had ik minder het gevoel dat ik absoluut verder wilde lezen.

Maar eenmaal ik me door deze moeilijke passage had heen geworsteld, genoot ik terug met volle teugen van het verhaal. Ondanks het kleine tekort aan actie in het midden van het boek, bleef ik wel geïntrigeerd door Julia’s lef en doorzettingsvermogen. Dat het boek vlot leest, is natuurlijk mooi meegenomen en zorgt ervoor dat ik het boek ook niet zomaar heb weggelegd.

Ongehoorzaam is een bijzonder debuut dat een inkijk geeft in een eerder onbekende wereld voor de doorsnee lezer. Zoals het een goed debuut betaamt, is er nog ruimte voor groei en verbetering qua spanningsopbouw en de dosering van actie. Ondanks het ietwat moeilijke middendeel is dit een boek dat ik toch aanraadt aan heel wat YA-lezer omdat het zo origineel is, maar vooral zo heerlijk menselijk.