Onderweg naar jou – Elizabeth van Driel

We bevinden ons in de jaren 80 en volgen Kim, die opgroeit in Nederland in een normaal, maar streng gezin. Haar leven wordt gedreven door haar drang naar het moederschap en liefde. Want Kim heeft besloten dat ze hoe dan ook ooit moeder zal worden. Ze beschrijft haar jeugd, studentenleven en hoe ze volwassen wordt naarmate de jaren vorderen. Door de vrije keuzes die ze maakt, komt haar kinderwens op losse schroeven te staan. Maar ze geeft niet op en op haar eigen manier zorgt ze ervoor dat die wens hoe dan ook in vervulling zal gaan.

Van Driel vertelt het verhaal van Kim in niet-chronologische volgorde en ze begint met een moment waar Kim al ver staat in haar leven. Daarna maakt ze enkele sprongen terug, weer eentje vooruit enzovoort en daardoor komt het verhaal heel rommelig over. Vooral in het begin wordt het hierdoor best lastig voor de lezer. Je kent de personages nog niet, net als de ideeën en levensvisie van Kim en hierdoor wordt het direct een stuk moeilijker een connectie te maken met het hoofdpersonage. Daarnaast is het soms ook lastig de personages volledig te begrijpen vanaf het begin. Een deel van het verhaal speelt zich namelijk af in Bali, waar men Indonesisch spreekt en van Diel gebruikt vaak woorden uit die taal in het verhaal. Achteraan bevindt zich wel een lijst met vertalingen, maar als je als lezer elke keer moet bladeren, raak je de voeling met het verhaal steeds een beetje kwijt.

Toch is Kim een boeiend hoofdpersonage om te volgen. Ze heeft een aparte kijk op het leven en een gedreven en sterke persoonlijkheid. Dat uit zich in een sterke mening waardoor ze af en toe op protest stoot in haar omgeving. Zeker wanneer het gaat over haar immense kinderwens. Het is erg knap hoe ver ze hiervoor wil gaan en dat terwijl ze sterk op zoek is naar haar eigen identiteit en wie ze is. Het enige dat de lezer zich af en toe kan afvragen is hoe realistisch dit natuurlijk is. Daarbij moet hij in het achterhoofd houden dat deze roman autobiografisch is en dat gegeven zeker niet uit het oog verliezen. Hierdoor krijg je nog iets meer respect en bewondering voor hoofdpersonage Kim en de keuzes die ze maakt.

Onderweg naar jou is een boek met veel lagen: Kims kinderwens speelt een belangrijke rol en beïnvloedt veel van haar beslissingen. Toch mist de lezer meermaals een diepere connectie met het hoofdpersonage en lijkt het verhaal door de niet-chronologische sprongen af en toe rommelig. Desondanks heeft de auteur vast en zeker in de toekomst nog meer voor ons in petto.