Zuidenwind – Suzanne Vermeer (Lisa)

Nicole gaat in 1988 samen met een groep vrienden naar Benidorm om het einde van haar humaniora te vieren. Nicole en haar beste vriendin Marjolein zijn van plan om wat te luieren op het strand en ’s avonds de bloemetjes buiten te zetten. Een avondje stappen eindigt echter in een tragedie wanneer Marjolein wordt vermist. Dertig jaar later is haar lichaam nog steeds niet gevonden. Nicole is ondertussen moeder van de 21-jarige Iris Pieters. Sinds Nicole haar echtgenoot is verloren, vindt ze het erg moeilijk om Iris los te laten. De twee vrouwen gaan op vakantie in het kunstenaarsdorp Bergen. Daar komen ze de mysterieuze Pieter tegen. Hij is de CEO van een succesvol bedrijf. Na een korte kennismaking biedt hij Iris een baan aan. Iris ziet dit als een kans om de zelfstandigheid te krijgen waar ze zo naar snakt. Het zet echter een reeks gebeurtenissen in gang die op de een of andere manier gelinkt lijken te zijn aan die zomer in Benidorm.

Suzanne Vermeer is een pseudoniem van de overleden auteur Paul Goeken. Al is dit pas na zijn dood bekend gemaakt. In samenspraak met zijn familie is er besloten dat het pseudoniem verder gezet zal worden. Sinds 2011 werd de fakkel doorgegeven aan een tot dusver niet bekende schrijver. Al draagt dit bij tot het mysterie.

Dit is niet mijn eerste verhaal dat ik van haar lees, maar wel de eerste novelle. Het is zeker een leuk kort verhaal. Ideaal om in één zitting uit te lezen. Zuidenwindheeft me een vakantie gevoel gegeven. Dit heeft volgens mij te maken met de setting, waar de personages ook op vakantie zijn. In dit zomermysterie proberen we de connectie te achterhalen tussen de zomer van 1988 en die van 2018. Doordat het boek zo kort is, heeft Suzanne Vermeer niet veel tijd om de personages en het verhaal veel diepgang te geven. Dit is dan ook meteen de reden dat ik een grotere fan ben van haar langere boeken. Ik had het mysterie al vrij snel door, wat een deel van de spanning wegnam.

Van Suzanne Vermeer verscheen afgelopen zomer ook een roman. Afhankelijk van je tijd, is er dus voor ieder wat. Kan je slechts enkele uren vrij maken voor het lezen van een boek, dan is Zuidenwind misschien wel iets voor jou!