Ondergang – Tine Bergen

Ondergang

Het College heeft een uitwisselingsproject opgezet met een Japanse school. Zeven Japanse leerlingen zullen tien dagen naar de school komen en kennismaken met de leerlingen. Wanneer plots de bus met leerlingen van Het College en Japanse leerlingen verdwijnt, vreest iedereen het ergste. De directeur van de school krijgt een doos met afgeknipt haar toegestuurd en de mededeling dat ze voor elke leerling in de bus een vervanger moeten sturen. Als ze dat niet doen, wordt er verder geknipt dan enkel haar. Een helse speurtocht begint. Zal de politie de leerlingen op tijd terugvinden?

Ondergang is het derde en laatste deel in de reeks Het College van Tine Bergen. Dit is zonder twijfel het donkerste, maar ook meest overtuigende deel.

Alvorens je aan dit derde deel begint, is het een absolute aanrader de andere boeken in de reeks gelezen te hebben. Er wordt namelijk meermaals gerefereerd naar personages en gebeurtenissen uit de andere boeken en het maakt het des te interessanter de ontwikkelingen in dit verhaal te volgen. Net als in de vorige delen is ook hier de vlotte schrijfstijl van Bergen aanwezig. Dit maakt dat ook dit boek heel vlot leest. Combineer dit met de spanning die ze goed weet op te bouwen en je krijgt een verhaal dat je niet kan wegleggen.

Wat de reeks zo boeiend houdt, is het meervoudige vertelperspectief. In elk boek volg je meerdere personages en kijk je vanuit hun hoofd mee naar de gebeurtenissen. In dit boek zijn dat Lotte, die hier het hoofdpersonage is, Nina, die je volgt aan de hand van haar blog en natuurlijk de seriemoordenaar, die zoals we reeds gewend zijn, aan het woord komt op de zwarte bladzijden. Daarnaast volg je ook nog één van de gegijzelde leerlingen. Deze verschillende perspectieven zorgen ervoor dat je als lezer heel veel informatie krijgt. Dat maakt dat je alles als het ware ziet gebeuren terwijl je leest en je volledig in het verhaal wordt gezogen. Ook de onbetrouwbaarheid van de vertellers dragen bij aan de onderhuidse spanning. Je weet niet wie de dader is en elk personage heeft ondertussen al heel wat meegemaakt dat de feiten kan kleuren.

Ondergang bevat heftige thema’s zoals abortus, zelfmoord en zelfverminking en is zonder twijfel één van de meest donkere YA-boeken die ik ooit las. Dat maakt van dit boek een unieke parel die laat zien wat de macht kan zijn van een groep versus het individu, maar toont ook dat een luisterend oor bieden vaak de oplossing is voor problemen. Wat een meesterwerk.