Het leven van een allerbeste vriend: een episch avontuur – Jeff Kinney (Emy)

Creatief en spannend verhaal over het schrijven van een boek.

Het schrijven van een boek is allesbehalve makkelijk. Theo Thorbecke komt, door de hulp van zijn vriend Bram Botermans, achter de moeilijkheden rondom het schrijven van een boek. Bij alles wat Theo opschrijft heeft Bram commentaar, de ene keer positiever dan de andere keer. Het verhaal wat Theo schrijft gaat over Theobald en Barm, die allerlei avonturen beleven. De moeder van Theobald verdwijnt, en de beide jongens gaan op zoek naar haar. Onderweg beleven ze allerlei avonturen en door het commentaar van Bram ontmoeten Theobald en Barm de bekendste figuren. Het volledige avontuur is te lezen in Het leven van een allerbeste vriend. Een episch avontuur geschreven door Jeff Kinney.

Theobald en Barm, door de feedback van Bram Botermans op het geschreven verhaal van Theo komen jullie de meest bijzondere personages tegen. Bram vond dat het verhaal meer bekende personages moest krijgen en Theo bereikt dat door jullie naar een grot te leiden. In die grot ontmoeten jullie allerlei nieuwe personages, zoals Sherlock Holmes en Pietje Bell. Waar in de meeste boeken het verhaal onduidelijker wordt wanneer er meer personen in voorkomen, slaagt Jeff Kinney erin om dit boek overzichtelijk te houden wanneer er meer personen bij komen.

De illustraties ondersteunen het verhaal op een sterke manier. Het geeft de lezer een duidelijk beeld van wat Bram en Theo bedoelen met hun plannen. Ook tijdens de reis van Theobald en Barm zorgen de illustraties ervoor dat je een beter beeld krijgt van de situatie. De al dan niet mythische figuren in het zesde hoofdstuk worden mooi geïllustreerd, waardoor je goed weet hoe zij eruit zien. Ook al ken je de personen van te voren niet. De illustraties hebben een goede relatie met het verhaal. Zo zijn alle situaties in het verhaal ook nagemaakt in een tekening. De omslag van het boek geeft een zeepaard weer, terwijl deze niet in het boek naar voren komt. Theo en Bram hebben hier dan ook een discussie over: Ik zei er zitten geen zeepaarden in het verhaal maar Bram zei dat maakt niet UIT want als iemand het boek heeft gekocht heb je het geld al binnen. Het sterke van deze relatie tussen illustratie en verhaal is dat Jeff Kinney laat zien dat kinderen hun eigen wil hebben.

Een ander sterk punt aan Het leven van een allerbeste vriend. Een episch avontuur is dat Jeff Kinney het taalgebruik van kinderen toepast in het verhaal. Er worden bijna geen leestekens gebruikt in het verhaal. Dit is te vergelijken met hoe een kind een verhaal schrijft. Deze schrijven ook zonder leestekens. Het verhaal is hierdoor ook goed te lezen voor een kind, omdat het gelezen kan worden op een manier zoals het kind praat en schrijft.

De opbouw van het verhaal is erg aantrekkelijk voor een jonge lezer om te lezen. Elk hoofdstuk start met een deel van het geschreven boek, door Theo en Bram, en vervolgens is er in dat hoofdstuk ruimte voor het overleg tussen Theo en Bram over het boek. Door de humoristische schrijfwijze zorgt Jeff Kinney ervoor dat de lezer geboeid blijft om het boek verder te gaan lezen. Voor de avontuurlijke lezers komen er genoeg avonturen in het boek naar voren. De gebeurtenissen zijn ook gericht op de doelgroep van Het leven van een allerbeste vriend. Een episch avontuur. Waar Theobald en Barm in de loop van hun reis in een grot allerlei bekende personen als standbeeld aantreffen eindigen ze in een ruzie tussen de eenogige tovenaar en de kerstman. Een volwassen lezer weet dat dit niet echt kan gebeuren, maar kinderen van 8 jaar willen veel geloven.

Het leven van een allerbeste vriend. Een episch avontuur geeft de lezer de kans om mee te gaan in de avonturen van Theobald en Barm, maar ook de kans om te leren hoe je een goed boek schrijft. Jeff Kinney laat de lezer dit op een humoristische wijze ervaren en spreekt hierdoor de doelgroep goed aan. Dit boek is een grote aanrader voor de avontuurlijke lezer die van grappige en fantasierijke verhalen houdt.