Mr Knightsbrigde

Mr. Knightsbridge – Louise Bay

In dit tweede deel van de Mister-serie maakt de lezer kennis met Dexter en Hollie. Dexter heeft het moeilijk om zijn verleden loslaten en stort zich volledig op zijn werk. Hij is de succesvolste juwelier van zijn tijd en heeft daardoor absoluut geen tijd voor een serieuze relatie, denkt hij. Tot hij toevallig Hollie ontmoet. Ook Hollie heeft een rugzak met zich mee te dragen: haar ouders zijn niet in staat hun twee dochters en zichzelf financieel te ondersteunen, waardoor Hollie shiften draait om het hele gezin te onderhouden. Ze neemt een stage aan in London om de verantwoordelijkheden van het gezin even achter zich te kunnen laten, maar die stage loopt al snel grondig mis. Tot ze Dexter tegen het lijf loopt. Kunnen beiden hun hart openstellen voor elkaar?

Ik las eerder al deel één uit de reeks, Mr. Mayfair, en genoot van de schrijfstijl van Louise Bay. Je moet het eerste boek niet gelezen hebben om de andere delen te kunnen lezen want er wordt amper gerefereerd naar het vorige verhaal. We volgen een tweede man uit de vriendengroep van zes en deze keer is het Dexter. Je weet als lezer na boek één amper iets over hem en vanaf de start wordt hij neergezet als een geheimzinnige man met een verleden waar de lezer in eerste instantie niet bijzonder veel over te weten komt. Wat deze boeken zo leuk maken, is zonder twijfel het wisselende vertelperspectief en de verschillende tropes die aan bod komen. Je leest de hoofdstukken wisselend vanuit het standpunt van Dexter en Hollie wat maakt dat je beide personages zeer goed leert kennen en ze ook in je hart sluit, vanaf de start al. De chemie tussen Dexter en Hollie spat van de bladzijden af zonder er veel te dik bovenop te liggen en het hele verhaal leest vlot weg, zoals een fijne en luchtige romance zou moeten zijn.

De vertaling is helaas wel wat slordig. Af en toe kom je een gekke zin tegen, maar er staan ook nog wat fouten in en dat is jammer. Gelukkig zijn de thema’s van het verhaal sterk genoeg om hier niet al te zwaar aan te tillen. Bay schuwt onderwerpen zoals afscheid, rouw en geldproblemen niet, maar weet ook deze dingen te gebruiken om het verhaal krachtiger te maken.

Na Mr. Knightsbridge kan ik niet anders dan uitkijken naar het derde boek (en alle volgende!) in deze Mister-serie!