Dat zou jij nooit toelaten

Dat zou jij nooit toelaten – Tessel Ten Zweege (Lisa)

Eerstejaarsstudente Tessel ontmoet de charmante Luis tijdens een citytrip in Londen. Niet lang daarna verrast Luis haar in Amsterdam. Wat begint als een wervelwindromance, slaat al snel om naar een gewelddadige en jaloerse nachtmerrie. Tessel is een zelfverklaarde feminist en ze werkt met enkele studiegenoten aan een magazine, om haar ideeën de wereld in te sturen. Haar idealen en waarden maken het voor haar extra moeilijk om onder ogen te zien dat ze samen is met een partner die haar psychisch en fysiek mishandeld.

Ik moet Tessel ontzettend bewonderen dat ze het aandurft om zich zo kwetsbaar op te stellen in haar boek. Ze mag dan nog vrij jong zijn, maar ze kan glashelder de vinger op de zere plek leggen. Met haar verhaal toont ze aan dat partnergeweld iedereen kan overkomen. Dit betekent niet dat je zwak bent of geen feministe kan zijn. Er heerst inderdaad nog het stereotype idee dat partnergeweld enkel voorkomt bij getrouwde of gesettelde koppels. Tessel bewijst met haar verhaal, dat dit niet zo is. Het zijn net de jonge of minder ervarene in de liefde die het kwetsbaarst hiervoor zijn. Net doordat er nog zo’n taboe heerst rond het praten over partnergeweld, blijft dit vaak onopgemerkt.

Het verhaal van Tessel wordt afgewisseld door getuigenissen van andere lotgenoten of extra uitleg rond fenomenen die gepaard gaan met het thema van partnergeweld. Dat zou jij nooit toelaten was met momenten moeilijk om te lezen. Tessel heeft in haar relatie met Luis met verschillende vormen van partnergeweld te maken gehad. Ze geeft zelf aan dat ze de psychische mishandeling moeilijker vond om mee om te gaan dan de pure fysieke mishandeling. Toch is psychische mishandeling in België en Nederland nog steeds niet expliciet strafbaar. Schrijnend vind ik dit.

Naast de schaamte die Tessel voelde omdat ze in een geweldige relatie was beland, had ze ook ontzettend veel schrik voor de reacties van haar omgeving. Ik vond het dan ook verschrikkelijk om te lezen dat ze enkele vriendschappen is verloren hierdoor. Ik apprecieerde ook enorm dat Tessel voor elk hoofdstuk aangaf aan welke triggers je je mocht verwachten. Dit is zeker nuttig voor slachtoffers of mensen die niet zeker zijn of ze het aankunnen om over dit onderwerp te lezen. Het is een boek dat ik iedereen aanraad om te lezen. Al was het maar om een stukje van het taboe dat er rond partnergeweld heerst te doorbreken.