Stinkend rijk worden

Stinkend rijk worden – Jan Paul Schutten (Véronique)

Weet jij al wat je later wil worden? Een vraag die van kleins af aan kinderen wordt gesteld. Nee? Dan kan het nog heel wat kanten uit. Kleine kinderen noemen beroepen op van mensen die ze kennen. Beroepen van bekende en minder bekende mensen. Maar allemaal jobs die we door en door kennen en wie iedereen wel wil doen. In dit boek krijg je jobs voorgeschoteld waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt zoals poephulp, okselplukker, schelden voor geld. Je kan het zo gek nog niet bedenken, maar deze jobs hebben ook echt bestaan. En hier benoem ik er nog maar enkelen. Deze jobs worden nu niet meer uitgeoefend, maar je kon er heel wat geld mee verdienen. Weet je dat er nu nog beroepen zijn waar je haar gaat van rechtstaan, maar echt bestaan? In het boek vind je bijvoorbeeld een hondenvoerproever en sluipwesptrainer. Nieuwsgierig? Ga dan snel mee geld scheppen in het boek van Jan Paul Schutten. Want deze schrijver kan je er heel wat over vertellen.

Met deze dubbelzinnige titel kan je nieuwsgierige kinderen zeker aan het lezen krijgen. Enerzijds leren ze waar het spreekwoord Stinkend rijk worden vandaan komt en aan de andere kant kunnen ze aan de hand van de illustraties die op de cover staan al enigszins een idee krijgen waar het boek zal over gaan.

Achtendertig verschillende, nog bestaande en reeds vergane beroepen worden bladzijde per bladzijde aan jou voorgesteld in deze hardcover. Jan Paul Schutten is gekend voor het schrijven van non-fictie jeugdboeken. Aan de hand van eenvoudige zinnen krijg je voorgeschreven wat dit beroep, dat in de titel staat, allemaal inhoudt. Dit bijgestaan door illustraties in erg opvallende kleuren. Maar iedere tekening geeft heel natuurlijk weer waar het beroep over gaat. Je kan je zo helemaal voorstellen wat men van die mensen verwachtte. Deze teksten zijn helemaal niet saai en hier en daar moet je zelfs gaan lachen. Je kan je niet voorstellen waar je vroeger allemaal geld kon mee verdienen.

En dan blijft alleen achteraan het boek nog de hamvraag: Wat wil jij later worden? Als je niet stinkend rijk wil worden, kan je dit misschien nog altijd al slapend proberen.