Moordgids voor lieve meisjes – Holly Jackson

Pippa groeit op in het kleine stadje Little Kilton, waar nooit wat gebeurt. Behalve op die ene bewuste dag, vijf jaar geleden. Iedereen kent het verhaal: Sal Singh vermoordt zijn populaire en knappe vriendin Andie Bell, waarna hij zelfmoord pleegt. Wanneer Pippa een werkstuk moet maken voor school, moet ze niet lang nadenken over het onderwerp. Haar onderbewustzijn weigert te geloven dat Sal zijn vriendin zomaar heeft vermoord en daarna zelf uit het leven stapte. Ze besluit alles op alles te zetten en zelf op onderzoek uit te gaan. Daarbij komen er geheimen aan het licht die lang verborgen zijn gebleven. Kan Pippa de echte moordenaar vinden zonder zelf ten prooi te vallen?

Wat een fantastisch boek is dit! De hele hype, die je wellicht hebt gezien op sociale media, maakte me een beetje bang, maar dit boek is de hype meer dan waard. Van begin tot einde zit je mee in het hoofd en het onderzoek van Pippa.

In het begin had ik wel even tijd nodig om me aan te passen aan het zeer kleine lettertype in dit boek. Je leest niet enkel het verhaal zelf, maar ook dossierstukken, verhoren, interviews, dagboekfragmenten… Die stukken tussendoor zijn zo klein gedrukt, dat het me af en toe wel tegenhield om het boek vast te nemen. Gelukkig kwam daar door de spanning verandering in en kon ik het boek uiteindelijk niet wegleggen.

De afwisseling tussen het verhaal en de stukken maakt dat je een heel compleet beeld krijgt, net zoals Pippa zelf. Maar omdat je maar heel af en toe een nieuw stukje informatie krijgt (en je natuurlijk steeds meer te weten wil komen), kan je het boek niet meer wegleggen. Pippa en haar onderzoek sleuren je helemaal mee in hun wereld waardoor je het boek liefst in één ruk zou uitlezen. Ik heb zo immens genoten van dit verhaal en moest weten hoe het zat, waardoor ik tot ’s avonds laat heb doorgelezen…

Moordgids voor lieve meisjes is één van de spannendste boeken die ik ooit las. Ik zat volledig in het verhaal, was helemaal mee met Pippa’s onderzoek en zat op het puntje van mijn stoel het hele verhaal lang. Het leest als een steengoede Netflix-serie, waarbij je telkens denkt: nog één aflevering (hoofdstuk) en dan ga ik echt slapen… Maar wie hou je voor de gek? 😉 Geniet en zoek mee naar de moordenaar. Kan je maar niet genoeg krijgen van dit boek? Dan kan je meteen verder in deel twee: Lief meisje, kwaad bloed!