Moord in Cativicus

Moord in Cativicus – Britta Fath (De avonturen van Moira en Mystique, #1)

Moord in Cativicus
Illustrator: Eva Spear

Moord in Cativicus is het eerste deel in de avonturen van Moira en Mystique. Moira is een nieuwsgierige kat die het niet kan laten haar neus in zaken te steken die ze soms beter gerust laat. Zo raakt ze per ongeluk betrokken bij een moordzaak in Cativicus! De bibliothecaris wordt dood terugvonden met in zijn poten een wel heel bijzonder boek. Omdat de plaatselijke commissaris niet de indruk geeft werk te maken van de zaak, neemt Moira zelf het heft in handen. Kan ze samen met haar eenhoorn Mystique de zaak oplossen?

Dit eerste deel rond Moira is meteen een boek dat smaakt naar meer en een fijn begin van een mogelijks heel toffe reeks!

Wat voor mij een van de grootste pluspunten was aan dit eerste deel zijn zonder twijfel de hoofdpersonages. Ten eerste: de personages zijn katten! Heerlijk om te zien hoeveel fantasie Fath heeft en hoe ze hier actief mee aan de slag is gegaan om dit avontuur te creëren. Moira gaat op onderzoek uit samen met twee andere katten en ze zijn alle drie ‘anders’. De andere katten in Cativicus vinden hen raar, waardoor ze een beetje buitenbeentjes zijn, maar het is zo fijn dat deze personages hier een stem krijgen. Jonge kinderen zullen zich hier wellicht heel erg begrepen door voelen, wat er niet bijhoren is voor de lezers binnen deze doelgroep een heel moeilijk thema.

Daarnaast is het vooral een avonturenverhaal, met de nodige spanning die bijdraagt aan de snelheid van het verhaal, net zoals de schrijfstijl. De moord wordt langzaam maar zeker opgelost, je wordt af en toe op het foute spoor gezet, maar alle pistes blijven nog lang openliggen. Hoewel de overgangen tussen de hoofdstukken af en toe een beetje bruut aanvoelden, zal ook de jonge lezer het verhaal wel goed kunnen volgen.

De cover vind ik geweldig, van de illustraties was ik zelf iets minder fan, maar ze geven wel een fijne ondersteuning tijdens het lezen. De tekeningen zijn niet talrijk aanwezig, maar het boek vormt een goede overgang tussen boeken met veel prenten en echte leesboeken (zonder illustraties). Het zal jongere kinderen laten zien dat boeken zonder (of met minder) prenten ook spannend en leuk kunnen zijn! En dat allemaal dankzij een kat als hoofdpersonage.

Moord in Cativicus is een spannend eerste deel dat doet uitkijken naar de rest van de reeks. Het boek is nooit eng, waardoor ook minder stoere lezers zeker zullen genieten van het verhaal! Heel fijne schrijfstijl, leuke personages (zei ik al dat het katten zijn?!) en een verhaal boordevol avontuur. Leesplezier verzekerd.