Aroma – Ann Galland

Als je deze zomer één boek mee op vakantie mag nemen (wat echt gruwelijk is, maar het is maar een gedachte-experiment), laat het dan alsjeblieft deze zijn!

Alba is een jonge vrouw die als baby werd achtergelaten in een weeshuis in Venetië. Ondertussen werkt ze als serveerster in een koffiebar in de wijk Castello. Langzaam maar zeker lijkt ze haar moeilijke jeugd los te kunnen laten en geniet ze van het werk. Maar haar baas, de koffiebrander Roberto Raffa, begint haar leven steeds meer te domineren en laat haar dingen doen waar ze liever niet aan denkt. Ze kan niet anders, want ze heeft de baan en het kamertje op de zolder nodig om te overleven. Het machtsspel komt abrupt ten einde als Roberto plotseling sterft. Eindelijk is Alba vrij, tot ze erachter komt dat zij als enige in het testament van Raffa wordt vermeld. Wat heeft dit te betekenen? En vooral: moet ze het geld aannemen van een man die haar leven tot een hel geeft gemaakt? Roberto bezat een fortuin, een fortuin dat haar leven kan veranderen…

Soms krijg je toevallig een boek in handen en denk je: deze is vast leuk voor tussendoor, in de zon, even genieten. Je verwacht geen nieuw pareltje te ontdekken, maar het is oké om af en toe eenvoudigweg van een boek te genieten, niet meer en niet minder. Ik verwachtte dat dat bij Aroma het geval zou zijn, een fijne roman voor tussendoor, maar dat was het absoluut niet. Dit boek veroverde vanaf bladzijde één mijn hart, net als Alba en haar vrienden en liet me zelfs na het lezen niet onmiddellijk los.

Vanaf het begin leef je mee met Alba. Ze heeft een zware jeugd gehad en je gunt haar een toekomst vol geluk. Die intense band die je meteen met haar hebt, zorgt ervoor dat het hoofdpersonage heel echt aanvoelt en dat je meteen in het verhaal zit. Haar normen en waarden, haar gedachten en haar beslissing zijn herkenbaar en nobel, waardoor je haar alleen nog meer mag. Daarbij komt de vlotte schrijfstijl van Galland en de prachtige setting van Venetië rond het jaar 1978, dat door de details tot leven komt in het boek. Al die elementen samen maken van Aroma een roman om in te verdwalen, om in één ruk uit te lezen en om intens van te genieten!

Het is lang geleden dat ik een roman las waar ik mezelf zo in kon verliezen en ik heb van elke bladzijde genoten! Een sterk debuut van Ann Galland, hopelijk horen we in de toekomst meer van deze auteur!