Mol kan iets

Mol kan iets – Marieke van Hooff & Henk van der Gugten

Mol kan iets
Illustrator: Henk van der Gugten

In de reeks rond kleine Mol zijn ondertussen al enkele boekjes verschenen, zoals Mol helpt muis en Mol viert kerst in klein formaat en Mol bouwt een raket en Mol kan iets in groot boekenformaat. In deze laatste staat talent centraal. Mol heeft zijn plantjes verzorgd en besluit bij zijn vrienden langs om te gaan om hen allemaal zo’n plantje te brengen. Zo komt hij bij Muis terecht, die heel erg goed kan tekenen, Varkentje die de lekkerste taarten bakt, Eend die enorm goed kan tellen en Konijn die zo handig is dat hij zelf een kast bouwt. Alleen vraagt Mol zich af wat hij dan eigenlijk goed kan want hij kan niet zo goed tekenen, bakken, tellen of bouwen…

Marieke van Hooff en illustrator Henk van der Gugten hebben hun talenten al eerder gebundeld in De slotjes en Prinses Nora, twee geweldige prentenboeken die zeker in de smaak zullen vallen bij het doelpubliek. De boekjes van Mol zijn veel dunner en bevatten maar één verhaal, maar ook hier is de samenwerking geslaagd!

Vanaf de allereerste illustratie die ik van Henk van der Gugten zag, was ik fan. Hij gebruikt ook in dit boek felle kleuren waardoor de prenten van de bladzijden spatten en de jonge luisteraar geboeid is. Marieke van Hooff zorgt voor tekst die zich perfect leent tot voorlezen want op elke dubbele bladzijde bevinden zich vier regels waarvan de tweede een de vierde telkens rijmen. Dit maakt dat de voorlezer al snel een aangenaam tempo vindt om het verhaal in te brengen dat de lezer ook aandachtig houdt. Het zou ook leuk kunnen worden door oudere kinderen bijvoorbeeld het woord te laten raden. Daarnaast zijn er regels die steeds terugkomen, wat zorgt voor herkenning bij de jonge kinderen. Opnieuw zeer goed voor hun aandacht!

Daarnaast zit er ook een sterk en vooral belangrijk thema in dit verhaal voor jonge lezers, namelijk talent. Mol zoekt naar wat hij goed kan en vindt het moeilijk om te zien dat al zijn vriendjes overduidelijk een talent hebben, maar dat hij zijn eigen talent niet zo goed kan benoemen. Gelukkig helpen zijn vrienden daarbij. De jongste lezers zullen deze boodschap misschien niet zelf uit het verhaal halen, maar het geeft wel voldoende stof om met hen in gesprek te gaan of om het boek te gebruiken op school.

Mol kan iets is een prentenboek met een leuk verhaal en prachtige illustraties, maar daarnaast ook een goede thematiek om thuis of op school te bespreken, namelijk talenten. Kinderen zullen genieten van Mol en zijn vrienden, maar onbewust ook bezig zijn met de vraag: waar ben ik goed in? En voor alle (voor)lezers die niet genoeg van Mol kunnen krijgen, is er het goede nieuws dat er nog Mol-boekjes zijn!