Max Modderman Op glad ijs

Max Modderman: Op glad ijs – Matt Stanton

Max Modderman Op glad ijs

Op glad ijs is deel vijf in de reeks rond Max Modderman. Max is de grappenmaker van de klas en met zijn vrienden beleeft hij de grootste lol. Hij vindt heel veel dingen leuk, maar één ding absoluut niet en dat is sport. Laat dat nu net zijn wat ze in dit avontuur moeten doen, meer bepaald: ijshockey. Ze moeten met z’n allen leren ijshockeyen als ze de wedstrijd niet willen verliezen. Simpel, denken ze. Want hoe moeilijk kan het zijn om met een stick de puk in het doel te krijgen? Best moeilijk, zo blijkt, want het ijs is heel erg glad en schaatsen blijkt een stuk ingewikkelder dan ze op voorhand dachten. Kunnen ze de wedstrijd winnen?

Dit is het eerste avontuur van Max Modderman dat ik lees en ik vind het geweldig! Je kan de boeken perfect los van elkaar lezen want elk boek is een verhaal op zich. Eventuele achtergrondinformatie die nodig is om alles te begrijpen, wordt herhaald of op zijn minst kort uitgelegd zodat je niets van informatie mist en meteen kan beginnen lezen.

Een van de leukste dingen aan dit boek (en de reeks) is de combinatie tekst-tekening. Er staan heel veel tekeningen in het boek, die wat lijken op een strip of cartoon en dat maakt dat het boek heel goed leesbaar ondanks zijn dikte. Daardoor is dit boek niet alleen geschikt voor kinderen die al graag en/of goed lezen, maar kan het zeker ook laten zien dat lezen leuk is aan kinderen die de leesmicrobe nog niet te pakken hebben.

Het is een verhaal boordevol humor. Toch gaat het over heel gewone dingen waardoor het verhaal ondanks het veelvuldig lachen, heel realistisch aanvoelt. Het is nooit gemaakt grappig. Daarmee toont Stanton aan dat je niet veel nodig hebt om een leuk verhaal te maken. Kinderen die dit deel vastnemen, gaan zonder twijfel op zoek naar de andere boeken om ook die te verslinden.

Op glad ijs is het vijfde boek met Max Modderman in de hoofdrol, maar is prima losstaand te lezen. Dankzij de humor, de fijne vriendengroep en de grote hoeveelheid tekeningen is het boek dat je heel snel uitleest én is het ook toegankelijk voor een minder sterke lezer. Max Modderman zou in elke klas en in elk huis een plekje moeten krijgen want hij is prima in staat om kinderen te laten zien hoe leuk lezen is!