Maalstroom – Pepper Kay

Kit Guardner is bezig aan een routine surveillanceopdracht in een lokale supermarkt wanneer deze wordt overvallen. Enkele uren later komt Kit weer bij bewustzijn en ligt ze in het ziekenhuis. Maar ze weet niets meer. Enkel het urenlang rondjes lopen door de supermarkt zijn in haar geheugen gegrift, maar wat er daarna precies is gebeurd, is voor Kit één groot vraagteken. De dokters vertellen haar dat ze slachtoffer is geworden van een partydrug en dat het geheugenverlies van tijdelijke aard zal zijn. Maar waarom wordt er ook een toxine aangetroffen in haar bloed? En waarom lijken haar hersenen haar herinneringen over de overval te blokkeren? Hoe komt een partydrug bij haar terecht als ze nooit uitgaat? Kit heeft antwoorden nodig en besluit zelf op onderzoek te gaan. Ze krijgt een nieuwe opdracht als privédetective, maar iemand wil haar uitschakelen. Wat hebben deze zaken met elkaar te maken?

Na Doodvonnis was ik enorm benieuwd naar een nieuw avontuur met Kit Guardner. Tegen mijn verwachtingen in heb ik heel erg genoten van haar vorige avontuur en wilde ik graag opnieuw mee op pad. Maalstroom was naar mijn gevoel nog realistischer dan het vorige boek. De gebeurtenissen horen ook thuis in een gewone thriller of detectiveverhaal en dat maakt dat je als lezer de science fiction als waarheid kan aannemen zonder daar veel moeite voor te doen. Het is mooi om te zien dat de auteur blijft vasthouden aan haar gekende concept en haar schitterende fantasiewereld die toch zo echt blijft aanvoelen.

Ik vind het vooral opvallend hoeveel onbekende begrippen erin dit boek verwerkt zitten, maar hoe weinig vragen ik me daarbij heb gesteld. Pepper Kay heeft met de reeks rond Kit Guardner boeken geschreven die de fantasie van de lezer prikkelen en stimuleren om zelf beelden te creëren. Dat is voor mij toch een van de prachtigste dingen aan lezen: het gebruiken van je eigen fantasie en beeld geven aan onbekende voorwerpen.

Ik heb erg genoten van het vorige boek, maar dit boek was nog spannender. Ik wilde echt verder lezen om te weten wat er zou gebeuren met Kit en haar broer Jim en om antwoorden te krijgen op alle vragen die door Kits hoofd spoken. De spanning wordt door de auteur heel erg goed opgebouwd en er komen langs verschillende kanalen steeds meer en meer vragen bij. En wanneer je denkt dat je eindelijk antwoorden krijgt, wisselt de auteur van perspectief en personage. Hierdoor blijf je 230 bladzijden geboeid en op het puntje van je stoel zitten.

Na Maalstroom is mijn honger zeker nog niet gestild. Kit Guardner is een fantastisch hoofdpersonage en de setting is even fantasievol als geloofwaardig neergezet. Opnieuw ben ik niet zo’n fan van de cover, maar laat dat je niet tegenhouden om van dit fantastische verhaal te genieten!